Foto: Sophie Håkansson

Säsongsavslutning på Sofiero

Den 26 september är det traditionsenlig säsongsavslutning på Sofiero. Dahlior, frukt och grönsaker från slottsparken finns till försäljning och det är sista chansen att se årets utställning på slottet, Evigt mode - en utställning om vår tid.

Slottsparken står i sensommarblom och säsongen på Sofiero avslutas med en sedvanlig säsongsavslutning söndagen 26 september. Då finns möjligheten att köpa med sig en del av Sofiero hem i form av blombuketter, grönsaker, perenner och sticklingar samt se årets utställningar en sista gång. Under hela helgen erbjuds guidade turer i parken (förbokas på Sofieros webbplats).

Fotoutställning i Vinhuset

Alla bidrag i Sofieros årliga fototävling visas i Vinhuset. Besökare kan rösta fram sin favorit. Vinnarna  presenteras på Sofieros facebook i samband med säsongsavslutningen.

Utställning i slottet

På slottet visas Evigt mode – en utställning om vår tid fram till 26 september. Med härliga färger, nyskapande formspråk och blomstrande inslag levandegör utställningen en rad tankar om mode och hållbarhet.

Öppettider
Fram till 26 september är Sofiero öppet dagligen klockan 10-18. Efter en lång säsong behöver parken välbehövligt vila och underhåll. Sofiero slottsträdgård håller därför stängt 27 september till 1 oktober, endast öppet för restauranggäster.

Från och med lördag 2 oktober är parken öppen dagligen klockan 10-16 med fri entré, begränsad framkomlighet kan förekomma. Café, slottsbutik och Orangeriet är då stängt för säsongen. Sofiero Blomster & Trädgårdshandel och Sofiero slottsrestaurang håller öppet.

Jeanette Gostomski, t.f program- och utställningsproducent, jeanette.gostomski@helsingborg.se