Ett effektivt lager är ett måste och blir snabbt lönsamt!

Genom automatisering av delar Soft Touch ABs lager har effektiviteten ökat med upp till 20 gånger det traditionella lagerplocket. Lagerautomater plockar order åt personalen som kan hantera 10 ordrar samtidigt.

Under många år har Soft Touch AB arbetat med att effektivisera lagret för att öka den dagliga utleveranskapaciteten. Effektiviseringen har varit ett måste i och med Soft Touch nya plattform för e-handel som möjliggjorde att sluta samarbetsavtal med en rad starka varumärken inom personlig skyddsutrustning (PPE) som kompletterade sortimentet.

"Om vi inte haft lagret så här organiserat innan vi lanserade vår stora PPE lösning så skulle det aldrig fungerat", säger Magnus Gustafsson ansvarig för inköp Soft Touch AB. E-handelslösningen blev snabbt en succé vilket innebar nya utmaningar för företaget. "Vi insåg ganska snabbt att vi skulle få problem med orderplock om vi inte försökte automatisera oss", forsätter Magnus.

Soft Touch AB beslutade att köpa in 8 stycken lagerautomater / lagerhissar för att möta det ökade trycket på lagret. Automaterna är uppbyggda på exakt samma sett som lagret det vill säga med lagerplatser. Det intressanta är att man ökar effektiviteten på småplock upp till 20 gånger med vanligt lagerplock. Huvudanledningen är att maskinerna står mitt emot varandra, 4 stycken på varje sida. När lagerpersonalen sedan startar orderplock tas 10 order åt gången och startar. Automaterna är programmerade så att produkterna hela tiden levereras ut i den ordning personen går och med de produkter som ligger i den ordningen. Detta gör att en produkt som är med på flera order plockas samtidigt från maskinens lagerplats. "Detta är ett mycket effektivt sätt att plocka då vi i praktiken plockar 10 order åt gången", avslutar Keneth Roden ansvarig för lagret på Soft Touch AB.

• Arbetsmiljö

• förbättringsarbete