Nyhet -

Karlshamnsbaserade AI-företaget NODA Intelligent Systems vill skala upp med hjälp av investering från Softhouse och partnern CapSek

Softhouse investerar, tillsammans med sin samarbetspartner CapSek, i Karlshamnsbaserade NODA Intelligent Systems (”NODA”) som utvecklar hållbara AI-baserade lösningar för energi-, automations- och fastighetsbranschen.

NODA Intelligent Systems utvecklar och marknadsför AI-baserade lösningar för hållbara energisystem med ett fokus mot termiska system såsom fjärrvärme, fjärrkyla, gas, värmepumpar och geotermi. Under 2020 har NODA ökat intäkterna med nästan 50%, samtidigt som man har gått med vinst jämfört med 2019. Fokus framåt är att skala upp och vidareutveckla affären ytterligare.

Christian Johansson var en av de som tidigt började forskade inom AI och multiagentsystem där man såg en möjlighet att omvandla forskningen till att bli samhällsnyttig. 2005 grundades NODA med ideén att optimera olika typer av energisystem med fokus mot termiska system som är särskilt utmanande att styra. 2005 hade man sin bas i Karlskrona men redan 2006 flyttade NODA till Karlshamn genom en investering från Sparbanken i Karlshamns Näringslivsstiftelse. Nu arbetar man förutom med lokala kunder, såsom Karlshamn Energi, med energibolag i hela Europa, Asien och Nordamerika. Christian som är grundare och VD på NODA Intelligent Systems beskriver det hela ytterligare.

- Fjärrvärme i Sverige går på mycket biomassa samtidigt som det utomlands används mycket gas och kol för att driva städer. Det är den transformationen som vi vill vara med och förändra, från fossilt till förnyelsebart bränsle. Just den förflyttningen kräver mer intelligenta system som kan göra snabba beräkningar på optimal användning av den aktuella resurskällan. Säkerhetsmarginalerna är mindre i förnyelsebart bränsle i och med att man sällan kan styra kraften i sådana resurskällor som tex i överskottsvärme eller vindstyrka.

NODA tar fram avancerad AI-baserad mjukvara som hjälper energiföretag att optimera förbrukning och användning av fossilfria och förnybara energikällor. Systemet är ursprungligen utvecklat för optimering av fjärrvärmesystem och kan på ett smart sätt räknar ut tillgång och efterfrågan för att få fram mer balans i systemet.

- Man behöver ta sig ur det fossila beroendet runt om i världen och det kan vi hjälpa till med genom att vara ett stöd i energibolagens digitaliseringsresa.

Softhouse investerar i greentech

Christian Johansson, VD NODA intelligent system tillsammans med Bengt Gustavsson Softhouse Invest.

Softhouse investerar i tillväxtbolag med projekt, lösningar och produkter som har en tydlig koppling till det som skapar framtidens digitala affärer. Primärt investerar man aktivt kapital där man kan vara med och bidra med den hantverksskicklighet inom mjukvaruutveckling som man är kända för, managementtjänster, affärsutveckling och digitalisering. Vilket är särskilt intressant i investeringen i NODA.

Softhouse Invests VD, Stefan Johansson säger så här om investeringen:

- NODA är ett spännande bolag inom en intressant och växande marknad. Deras teknik ligger både i tiden och i framkant. De passar väl in i vår portfölj av bolag med innovativa och gröna lösningar. Vidare är vi glada att vårt samarbete med CapSek leder till att vi tillsammans går in och stöttar NODA på deras spännande resa framåt.

Bengt Gustavsson, som arbetar som CFO på Softhouse har varit involverad sen start och lett arbetet för Softhouse Invest i den här investeringen.

- Softhouse Invest investerar primärt i mjukvarubolag i Sverige och vi tittar alltid på entreprenörens styrka och bolaget finansiella utveckling. Vi vill vara med och bidra till en växande affär där vi kan vara med och skala upp bolaget. I det här fallet är det såklart extra glädjande att göra en investering på hemmaplan.

I Blekinge är NODA det fjärde bolaget vi tittar på och det första vi investerar i. NODA sammanfaller väl med vår investeringsstrategi - hög teknikhöjd, produkter redo

för global expansion och starkt ledningsteam. Det skall bli spännande att arbeta i styrelsen och vara del av NODAs resa framåt.

NODA är idag ca 7 anställda samt har ett gäng partners som man arbetar tillsammans med. Man har gjort en affärsmässig proof of concept där man vänt förlust till vinst och har redan ett flertal etablerade affärer i Europa och Asien. Tillsammans med Softhouse och CapSek hoppas man kunna skala upp verksamheten ytterligare.

Läs mer om NODA: https://noda.se

Läs mer om Softhouse Invest: https://www.softhouse.se/invest/

För mer information, kontakta:

Christian Johansson, VD, NODA Intelligent Systems

christian.johansson@noda.se

+46 735-309 502

Stefan Johansson, VD Softhouse Invest

stefan.johansson@softhouse.se

+46 706 -300 453

Bengt Gustavsson, CFO Softhouse Group
      bengt.gustavsson@softhouse.se

+46 768 - 832 460