DATRON Gängfräs

Steget från att skära gängor till att fräsa gängor sänker produktionstiden

Så här fungerar gängfräsning

Klassiska gängfräsar producerar själva gängkanalen i en kontinuerlig spiralrörelse och för
varje varv måste fräsen köra en komplett 360°-cirkel på kanten av kärnhålet.
DATRONs multi-gängfräs kör däremot bara en enda „runda" genom kärnhålet. Detta är möjligt
eftersom multi-gängfräsen har flera tänder med parallellt ordnade skär, som utför alla gängor
med endast en cirkelrörelse.

Skall olika gängor fräsas rekommenderas DATRONs väl beprövade gängfräsar men även den helt nya serien med nyutvecklade gängfräsar, verktygen arbetar snabbt och exakt i aluminium, mässing, koppar och guld. Verktygen är enkla att hantera och gängan kräver ingen efterbearbetning utanför CNC-fräsmaskinen.

Spara in på ett arbetssteg
Man kan spara in på ett steg genom att välja DATRONs mönsterskyddade fräs-gängfräs. Detta verktyg producerar både kärnhål och gänga i ett och samma arbetsförlopp, vilket gör att man sparar in tid för verktygsbyte och därmed reduceras produktionskostnaderna. Fräs-gängfräsen finns för metrisk gänga från M2,5 upp till M16 samt för special gänga.

Läs mer eller ladda ner vår verktygskatalog