Återhämtningar på börserna

Veckans marknadskommentar 2018-04-20

I veckan som gått har vi sett en återhämtning på börserna. De geopolitiska händelserna dominerar annars – en minskad oro för globalt handelskrig men fortsatt spänning mellan Ryssland och USA. Läs också om bostadspriser och bolagsrapporter i veckans marknadskommentar.

Minskad oro för globalt handelskrig

Oron för ett globalt handelskrig, som har präglat marknaderna under en tid, har avtagit på sistone. Även när USA satte in missiler mot Syrien förra helgen mot misstänkta laboratorier för framställande av kemisk gas så påverkade det inte marknaderna nämnvärt negativt.

Spänt tonläge mellan Ryssland och USA

Det har varit spänningar och högt tonläge mellan USA och Ryssland efter USA:s missilattack i Syrien. Ryssland sammankallade FN:s säkerhetsråd för att få attacken klassad som olaglig och icke förankrad enligt FN:s bestämmelser. Samtidigt annonserade USA nya sanktioner mot Ryssland och mot ryska bolag som kan tänkas framställa kemvapen.

Fortsatta försök att få Nordkorea att nedrusta

USA och Japan försöker få med Nordkorea på kärnvapennedrustning. Än så länge har det gjorts politiska närmanden mellan representanter för USA och Nordkorea för att få till stånd ett gemensamt möte – ett möte som troligtvis kommer att hållas i Europa eller på någon annan neutral plats.

USA:s ekonomi fortsätter att växa i måttlig takt

Den amerikanska centralbankens regionala rapport, The Beige Book, visade i veckan att USA:s ekonomi fortsätter att växa i blygsam, men måttlig takt. Vissa sektorer som transport och jordbruk uttryckte dock en oro angående ett handelskrig och ökade strafftullar.

Svenska bostadspriser oförändrade i mars

Valueguards HOX-index visade i veckan att bostadspriserna i Sverige var oförändrade i mars 2018 jämfört med månaden innan. Nedgången i priserna har möjligtvis brutits och en stabilisering kan således ha påbörjats. Men det är ändå för tidigt att skönja någon snabb återhämtning. Amorteringskravet som infördes 1 mars 2018 kan också komma att påverka hur den framtida prisbildningen kommer att bli.

Bolagsrapporterna börjar strömma in

Rapportperioden har startat både i Sverige och utomlands. De bolagsrapporter som hittills inkommit från USA (S&P 500) visar att knappt 80 procent av bolagen slagit vinstförväntningarna. Vi hoppas nu att det ska bli mer fokus på bolagen – hur de mår och presterar – och mindre fokus på geopolitiska händelser.

Kinas BNP ökade

Kina släppte sina BNP-siffror som visade en ökning om 1,4 procent under första kvartalet 2018 jämfört med föregående kvartal. Jämfört med motsvarande kvartal ett år tidigare steg BNP 6,8 procent, vilket var lite högre än förväntat.

Solidar är fortsatt positiv till aktiemarknaderna

Solidar har under veckan dragit ned hävstången i Aggressiv till 110 procent aktieexponering. Vi är fortsatt positiva till aktiemarknaderna.

Solidar Fonders förvaltarteam

• marknadskommentar