Politik styr mycket av börsriktningen

Veckans marknadskommentar 2018-03-16

I veckan har president Trump avskedat sin utrikesminister och det ryktas nu också om att presidentens säkerhetsrådgivare kommer att bytas ut. Detta sprider en politisk osäkerhet, vilket aldrig är bra för marknaderna på kort sikt. Igår blev det klart att Nordeas huvudkontor flyttar till Finland vilket på sikt förväntas ge besparingar på drygt 10 miljarder kronor. Läs mer i veckans marknadskommentar.

Politisk osäkerhet när Donald Trump fortsätter att sparka medarbetare

Donald Trump sparkade i veckan sin utrikesminister Rex Tillerson då de verkar ha haft olika åsikter om det mesta. Istället anställer presidenten Mike Pompeo, en chefsperson från CIA som sägs sympatisera med honom.

Larry Kudlow, den konservative CNBC journalisten verkar ta plats som ny ekonomisk rådgivare för presidenten efter den förra som nyss självmant sagt upp sig. I skrivande stund ryktas det också om att presidentens säkerhetsrådgivare kommer att bytas ut. En politisk osäkerhet med flera nya ansikten är aldrig bra för marknaderna på kort sikt.

Trump fortsätter införa handelstullar - nu riktat mot kinesisk teknik och telekomutrustning

Viktigt för marknaderna just nu är de olika handelstarifferna som Donald Trump inför. De senaste är nu tullar specifikt riktade mot kinesisk teknik och telekomutrustning, om uppemot 60 miljarder USD. Ingen vill ha ett handelskrig (utom möjligen Trump) och oron är därför relativt stor vad det här kommer att landa i.

Donald Trump stoppade också det Singapore-baserade telekombolaget Broadcoms gigantiska planerade uppköp av det amerikanska chiptillverkande bolaget Qualcomm, med hänvisning till rikets säkerhet.

Nordkoreas ledare och USAs president verkar närma sig varandra

Positivt är att Nordkoreas ledare Kim Jong-Un och USAs president Donald Trump ser ut att närma sig varandra. De har enats om att träffas för ett möte där kärnvapennedrustning och hävning av sanktioner kommer stå högt på agendan.

Stark ekonomi och tillväxt

Ekonomiskt sett går den amerikanska ekonomin bra. Arbetsmarknadsstatistiken från i fredags visade på en betydligt starkare sysselsättning och med löneökningar som var lägre än förväntat.

Även OECD kom den här veckan ut med en uppdaterad högre prognos om den globala BNP-tillväxten. Nu räknar OECD att den globala tillväxten kommer uppgå till 3,9 procent i år och även nästa år. De höjer samtidigt BNP-tillväxten för USA till 2,9 procent i år och till 2,8 procent för 2019. USA:s högre prognos bottnar i de uttalade skattesänkningarna och kommande ökade offentliga utgifter.

Nu är det beslutat att Nordeas huvudkontor flyttar till Finland

På torsdagen hade Nordea stämma i Helsingfors där cirka 97 procent röstade för en flytt av huvudkontoret från Sverige till Finland. Flytten beräknas ske i oktober 2018 (förutsatt att myndigheterna godkänner det) och förväntas bespara drygt 10 miljarder kronor för banken på sikt.

Ryssland anklagades för nervgasattack i Storbritannien

Kärvare relationer mellan Storbritannien och Ryssland har uppkommit efter att premiärminister Theresa May anklagat Ryssland för en nervgasattack i landet och därefter utvisat 23 ryska diplomater. Ryssland kontrar med att utvisa brittiska diplomater.

Senarelagd räntehöjning från Riksbanken att vänta?

Den svenska inflationen blev 1,7 procent i februari, vilket var ett par tiondelar lägre än Riksbankens prognos. Allt annat lika betyder det senarelagd räntehöjning från Riksbanken, då inflationen inte når upp till målet om 2 procent.

Solidar har gjort vissa förändringar i sin allokering i veckan. Vi har dragit ned investeringarna i Europa till förmån för USA, samt ökat andelen USD i fonderna. Hävstången har inte förändrats.

Lars Warolin, Förvaltare på Solidar, 090-70 09 65