Svensk startup lanserar "the social fan tv platform"

Nu lanseras Solidtango som är en social tv-plattform för alla som sätter stort värde i sina fans. Med hjälp av video och livesändingar samt en nära integration med Facebook kan optimal spridning nås och nya intäkter skapas via Solidtango.

Livesändningar och video är ett svårslaget koncept när det handlar om att engagera och underhålla. Teknikutvecklingen har under de senaste åren gjort det betydligt billigare att producera TV, dock har det varit både dyrt och komplicerat att paketera, marknadsföra och distribuera tv på ett professionellt sätt fram tills nu.

En modern tv-plattform
Solidtango innehåller all funktionalitet man kan förvänta sig av en modern tv-plattform, vilket betyder enkel uppladdning av video, automatisk enkodering till bästa tänkbara kvalité. Möjlighet att sända live, hantera videoannonser och sist men kanske viktigast av allt, möjlighet att ta betalt för livesändningar och videos via Solidtangos välbeprövade betalsystem.

Unik Playkanal
Alla videos och livesändningar samlas på varje kunds unika Playkanal, som genom responsiv design automatiskt anpassar sig till alla typer av enheter oavsett om tittaren använder sig av en dator, surfplatta eller smartphone. Givetvis går det även bra att titta på en vanlig TV via datorn.

Inloggning via Facebook
På varje Playkanal kan “fansen” logga in via Facebook eller med hjälp av sin e-postadress. Som inloggad kan man kommentera enskilda videos, chatta i samband med livesändning eller bara dela livesändningar och videos med sina vänner.

Gratis för inbjudna
Det är helt gratis att skapa sin egen fan-tv med vissa begränsningar. Dock krävs en inbjudan för att komma igång. Inbjudan kan man få genom att anmäla sitt intresse på solidtango.com

Världspremiär i Sverige
Solidtango har världspremiär i Sverige Q1 2012 men redan Q4 2013 planeras för en global lansering.

tv on your terms
- Vår vision är att förändra tv-marknaden i grunden genom att bidra till skapande av mer fan-tv i hela världen, där tv skapas på avsändaren och tittarens villkor, vi kallar det för “tv on your terms”, säger Johan Lundqvist en av grundarna till Solidtango.

Om plattformen
Solidtango är en 100% egenutvecklad teknisk plattform som klarar såväl skalning när det gäller lagring och kapacitet som att leverera video och livesändningar till tusentals fans samtidigt. Den 17 november 2011 lanserades en betaversion av plattformen, sedan dess har fler än 100 kunder testat den med stor framgång. Bland kunder finns bl.a. Djurgården Fotboll, Svenska Spel, Nöjesguiden, Sony Music, Sveriges Radio, Warberg IC och Svenska Bilsportförbundet.

Maila: johan@solidtango.com

• livestreaming