Svenska längdlandslaget laddar upp i husbil från Polar

Svenska längdlandslaget laddar upp i husbil från Polar

Ski Team X-Countrys nya sponsor Polar har byggt en energistation i form av en husbil åt laget. Husbilen kallas Polar Ski Lodge och är inredd med bland annat massagebänk och tv-spelhörna.

Ski Team X-Countrys vision är att bli världens bästa landslag. Som nybliven sponsor till laget tänker Polar göra vad de kan för hjälpa laget dit. Därför har Polar byggt Polar Ski Lodge, en unik husbil som är skräddarsydd för laget.

- Polar Ski Lodge bidrar till att ge svenska längdlandslaget de bästa förutsättningarna i tävlingssammanhang, säger Johan Sares, längdchef på Svenska skidförbundet. Husbilen utgör också en konkurrensfördel för de aktiva som inte längre behöver använda sig av baracker på tävlingsområdena, vilket övriga nationer gör, tillägger han.

Polar Ski Lodge är noga genomtänkt och planerad av Polar och Ski Team X-Country tillsammans. Husbilens främre del består av en soffgrupp som bjuder in till nedvarvning framför en bra film eller tv-spel och husbilen har både wi-fi och en bra ljudanläggning. I köket finns bland annat en induktionshäll, kaffemaskin och mikrovågsugnar så att de aktiva kan få sig ett stärkande mål med gröt eller en god kopp kaffe. Hela husbilen har golvvärme och i mitten av bilen finns toalett med handfat. Polar Ski Lodge är framtagen för att täcka behovet av såväl uppladdning som nedvarvning. Den bakre delen av husbilen är utrustad med massagebänk och ett draperi mellan rummen gör att den som får massage kan få det i lugn och ro. När bänken inte används fälls den enkelt ihop och ger istället plats åt lagets motionscyklar. Det finns ordentliga upphängningsanordningar för blöta kläder som behöver torka snabbt. Bak i husbilen har var och en av de 19 aktiva ett personligt skåp med värme och fläkt och med sitt namn graverat. Skåpen skapar ordning och reda men också en känsla av gemenskap och stolthet för alla i laget.

- Vi har byggt Polar Ski Lodge utifrån de aktivas behov för att de ska ha en så bekväm bas som möjligt när de är iväg på tävlingar. Det är viktigt för oss att stötta laget som grupp men också på individnivå, säger Niclas Runberg, vice VD för Polargruppen.

Husbilen trivs i temperaturer ända ner mot -30°C och kommer därmed att bli en god följeslagare på de snöbeklädda tävlingsområden som laget besöker. Första resan med Polar Ski Lodge går till Bruksvallarna i november. Senare i vinter väntar VM i Val di Fiemme, Italien, och de nästkommande åren står OS i Sotji, Ryssland (2014) och VM i Falun (2015) på tur. Polar Ski Lodge blir ett naturligt komplement till lagets vallalastbil och det flygplan som alltid står till lagets förfogande. Färgsättningen på husbilens utsida följer svenska flaggans och Ski Team X-Countrys färger och går även igen i interiöra detaljer. Smarta lösningar på husbilens utsida är en hållare för skidor samt taket som är utrustat med ett miljövänligt solcellssystem.

För mer information vänligen kontakta:
Michaela Palombo, PR-ansvarig Polargruppen AB Tel. 073-680 36 69, michaela@soliferpolar.com
Johan Sares, längdchef på Svenska skidförbundet Tel. 070-372 02 29, johan.sares@skidor.com

Snabbfakta Polar Ski Lodge:
Chassi: 3 axlad Fiat Ducato med AL-KO-ram
Motor: Euro klass 5,  3,0 l, 180 hk
ESP med traction+
Boendeyta: 14,7 m2
Utvändig längd: 840 cm
Invändig höjd: 195/230 cm
Utvändig bredd: 220 cm
Totalvikt: 5000 kg