Pemco storsatsar på nytt fjärrvärmeverk i Älvdalen

Pemco storsatsar på nytt fjärrvärmeverk i Älvdalen

En allt större efterfrågan på miljövänlig värme ligger bakom Pemcos satsning på ett nytt fjärrvärmeverk i Älvdalen. Med nära 100 procent förnybar energi levererar värmeverket sedan november förra året en energimängd på 10 GWh per år till en stor mängd fastigheter i Älvdalen.

Det hela började 2013, då Pemco Energi och Rindi Energi, som då ägde fjärrvärmeverket, tog upp diskussionen om ett samarbete. I idén låg att Pemco skulle bygga en ny fjärrvärmeanläggning och att Rindi byggde ut nätet som förser fastigheter i Älvdalen med varmt vatten.

­– En ny anläggning behövdes för att möta den ökade efterfrågan på energi som märkts av de senaste åren. Vår diskussion med Rindi blev verklighet under förra året i och med att vi på Pemco byggde en ny modern anläggning med träflis som basbränsle, säger Henrik Pettersson, projektledare på Pemco Energi.

Den tidigare råvaran i fjärrvärmeverket var träpellets. Övergången till träflis har främst att göra med att detta passar bättre för produktion i större volymer.

Kommunen största kunden
Kommunen är den kund som köper mest energi, vid sidan av privata fastighetsbolag och några privatkunder. Pemco Energi levererar till cirka 25 kommunala fastigheter, däribland lägenheter, sporthallen och förskolor.

– För vår del har det fungerat väldigt bra. VI har haft få störningar i leveranserna och så fort det har varit något som vi behövt veta så har Pemco informerat oss, säger Thomas Olsson, VD på Norra Dalarnas fastighets AB och Norra Dalarnas lokaler AB.

Anläggningar på samma plats
Den sista fasen i byggprojektet är att flytta det tidigare värmeverket till samma plats som flisanläggningen. Samarbetet med Rindi Energi kommer att fortsätta genom att Pemco även framöver kommer att hyra tillgången till det så kallade kulvertnätet där det varma vattnet distribueras.

FAKTA
Typ av anläggning: fjärrvärmeanläggning, vilket betyder att värme produceras i en central produktionsanläggning och fördelas genom ett rörsystem till fastigheter.
Energislag: träflis, träpellets och eldningsolja
Grundlast: Träflis
Reserv-/topplast: pellets och olja
Energimängd: 10 GWh