Premiärupplagan av Margareta Wallenius-Klebergs Pokal avgörs 16 augusti på Solvalla med 1,5 miljoner kronor till vinnaren. Foto: TR Bild

Jubileumspokalen blir Margareta Wallenius-Klebergs Pokal

Jubileumspokalen 16 augusti på Solvalla blir Margareta Wallenius-Klebergs Pokal.
– Margareta Wallenius-Kleberg har historiskt haft enorm betydelse för Solvalla och att tillägna detta lopp hennes namn var inget svårt val, säger Solvallas VD Jörgen Forsberg.

Jubileumspokalen hade premiär 1977, då Solvalla firade 50 år. Nordens största travbana rundar snart 100 (2027) och samtidigt som Jubileumspokalen blir Margareta Wallenius-Klebergs Pokal döps tävlingsdagen om till Jubileumsdagen. Vilken är en av årets största tävlingsdagar på Solvalla, även innehållande Big Noon-Pokalen, European Championship for Mares samt Wallenius Cup.

– Det brukar vara en magisk kväll på Solvalla med fantastisk stämning och toppsport. Det känns både självklart och naturligt att hedra Margareta denna dag, säger Solvallas VD Jörgen Forsberg.

Margareta Wallenius-Kleberg lämnade ett enormt tomrum vid sin bortgång i april. Margaretas passion för travsporten bidrog till innovationer och bland hennes uppdrag genom åren fanns ordföranderollen för Stockholms Travsällskap och ASVT, styrelseplats i Svensk Travsport, Beridna Högvakten, Nordiska Travmuseet och som grundare till Stockholms Hästambulanser för hästens bästa. Margareta valdes 2013 in i travets Hall of Fame i Sverige och 2018 i United States Racing Hall of Fame.

Med elegans, integritet och respekt var Margareta en hedersgäst över hela travvärlden, speciellt på Solvalla som tillsammans med Menhammar och Svensk Travsport skapade populära Margaretas Tidiga Unghästserie 2017 där sista omgången för detta år avgörs ikväll onsdag 5 juli på Solvalla.

Premiärupplagan av Margareta Wallenius-Klebergs Pokal avgörs 16 augusti på Solvalla med 1,5 miljoner kronor till vinnaren. Loppet är öppet för femåriga hästar och Jubileumsdagen är sensommarens höjdare på huvudstadsbanan. I fjol vann storstjärnan San Moteur och Björn Goop Jubileumspokalen på världsrekordet 1.09,7a/2.140 meter.

För mer information:

Jörgen Forsberg, VD