Säkra hemmet inför semestern

Sommaren är i full gång med allt vad det innebär i form av ledigheter, resor och annan välförtjänt avkoppling. Dock kan det ibland vara svårt att slappna av helt när våra hem lämnas tomma och obevakade gentemot potentiella inkräktare som inte kan eller vill skilja på mitt och ditt. Numera finns det dock en del olika åtgärder att ta till för att känna sig lite säkrare på semestern.

Enligt en undersökning sammanställd av dataföretaget Knoema, fortsätter inbrott att vara en av de vanligast förekommande brotten i norra Europa. Med detta i åtanke finns det ett antal enkla steg som vi alla kan ta innan hemmen lämnas tomma under en längre period.

Vidta följande försiktighetsåtgärder:

• Säkerställ att alla dina fönster och dörrar är ordentligt stängda och låsta.
  • Informera gärna dina grannar om att du är på semester och be dem hålla ett öga på din tomt;

- Försök gärna se till så att någon bor hemma hos dig.

- Klipp din gräsmatta innan du åker iväg och lägg gärna ut något enklare trädgårdsredskap.

- Lämna inte dina gardiner eller persienner fördragna (be helst en vän/granne att dra för dessa framåt kvällen).

- Programmera din belysning så att den tänds och släcks vid olika tider

• Håll dina semesterplaner för dig själv i möjligaste mån (skrik inte ut detta i sociala medier). Ju fler människor som vet att du är borta desto större är risken att bli utsatt för ett inbrott eller stöld av saker i trädgården.
  • Dubbelkolla så att din hemförsäkring är betald och giltig.
  • Säkerställ att eventuella värdesaker är inlåsta på en säker plats.

Förutom dessa mer traditionella metoder för att minimera risken att bli utsatt för inbrott, har allt fler människor börjat använda smart och uppkopplad teknik i sina hem.

Smart säkerhet

Idag finns det ett stort utbud av säkerhetslösningar inom smarta hem, framtagna för att ge dig lugn och ro medan du njuter utomhus i solens sköna strålar. Det finns renodlade inbrottslarm men även mer smarta larmsystem som med högteknologiska lösningar, som enkelt aktiveras via din smartphone och kan trigga trådlösa sirener som tjuter i upp till mer än 90 decibel. Är du inte hemma finns ingen anledning till oro, en del system kan larma polisen omgående men det är också möjligt att lägga till vänner eller grannar i en app varpå dessa får ett push-meddelande om något skumt försiggår i och omkring ditt hem.

Säkerhet i hemmet handlar inte bara om höga larmsignaler utan även om det som kan åskådliggöras. Säkerhetskameror kopplade till ditt nätverk, med full HD-upplösning kan upptäcka oönskade inkräktare, ta bilder och spela in korta videofilmer av dessa dag och natt vilket underlättar åt såväl polis som försäkringsbolag. Har du husdjur behöver du inte oroa dig heller då dagens övervakningskameror kan konfigureras så att dessa inte reagerar när djuret rör sig i hemmet. För din integritet finns det också säkerhetskameror med en lucka som stängs när du går in i rummet eller när du kommer hem från arbetet.

Utvecklingen går ständigt framåt och numera är denna typ av larmsystem superenkla att installera. Till exempel kan ett helt fristående larmsystem som du installerar på en väl utvald plats, aktiveras via en app och därefter vara redo att skydda ditt hem på mindre en än halvtimme. Somfy som är världsledande inom hemautomation och smarta hem erbjuder ett flertal olika prisvärda och lättinstallerade Plug & Play-larmsystem här!