Somfy lanserar "So Open with Somfy" för enklare smarta hem

Somfy, världsledande tillverkare av motorer för automation av solskydd i bostäder och byggnader samt en nyckelspelare inom området smarta hem tillkännager på CES 2018 att man förstärker sina strategiska lösningar med nya partnerskap samt ett program för öppet API*.

ÖPPET API: EN GRUNDSTEN AV SOMFYS STRATEGI PÅ MARKNADEN FÖR SMARTA HEM

Somfys ambition är att utveckla nya lösningar som ger mer säkerhet, energieffektivitet och komfort åt våra hem samt att göra dessa så tillgängliga som möjligt. Denna tillgänglighet innebär en kompatibilitet mellan många av de system som finns tillgängliga på marknaden och Somfy har nu detta som en av grundstenarna i sin strategi för företagets utveckling kring smarta hem.

"Marknaden för smarta hem är komplex, den sammanför historiska aktörer inom hemautomation, snabbrörliga entreprenörer inom IoT och ledande Internet-aktörer. För att säkerställa vår utveckling på denna marknad är vi övertygade om att nyckeln till detta är att vara i hemmets centrum genom att samarbeta med andra tillverkare av utrustning för hemmet, men också att göra det smarta hemmet tillgängligt för så många människor som möjligt genom att öppna upp vårt ekosystem för andra ekosystem, produkter och tjänster,” förklarar Jean Guillaume Despature, ordförande i Somfy-koncernen.

PARTNERSKAP MED VÄRLDENS LEDANDE EKOSYSTEM

Efter att ha utannonserat partnerskap med Amazon Alexa och IFTTT under IFA, har Somfy nu tillkännagett nya partnerskap med Google Assistant och Apple HomeKit.

På mindre än ett år, från slutet av 2017 till mitten av 2018, kommer uppkopplade lösningar från Somfy att ha blivit kompatibla med de viktigaste röststyrnings- och automationsplattformarna på marknaden för smarta hem. Dessa partnerskap kommer att underlätta tillgången till det smarta hemmet genom en förbättrad upplevelse med nya funktioner.

NYA PARTNERSKAP MED HEMELEKTRONIKSTILLVERKARE

Som pionjär på marknaden sedan 2010 för uppkopplade produkter med sin TaHoma-plattform, vilken är kompatibel med mer än 200 produktlinjer och 16 välkända partners, fortsätter Somfy att stärka sin produkt genom att tillkännage partnerskap med två världsledande företag inom belysning och elektriska apparater, Legrand och Schneider Electric.

PROGRAM FÖR ÖPPET API

Tack vare den snabba tillväxten på marknaden för smarta hem samt antalet aktörer, vill Somfy erbjuda alla möjligheten till att kontrollera produkter från Somfy, oavsett vilken lösning för smarta hem som de använder idag eller föredrar att använda på daglig basis.

Fr o m sommaren 2018 kommer applikationsutvecklare att ha tillgång till lösningar från Somfy genom en enhetlig plattform som ger tillgång till:
- Nativt ansluten Somfy-utrustning: Somfy Protect-serien, Somfys smarta termostat och lås;
- Somfy-motoriserade rulljalusier tillsammans med lösningar för Somfy Smarta Hem (TaHoma och Connexoon).

*API: Application Programming Interface. Ett API är en uppsättning funktioner som underlättar tillgång till mjukvarutjänster via ett programmeringsspråk.