Från koja till slott: Sommarnöjens nya huskollektion 2010/2011

Från koja till slott: Sommarnöjens nya huskollektion 2010/2011

Stockholmsföretaget Sommarnöjen lanserar de nya husserierna Samtida torp, skapad av Thomas Sandell och Skandinaviska sommarvillor, skapad av Kjellander + Sjöberg.

Sommarnöjens arkitektritade, bygglovsfria hus (friggebodar) har väckt stort intresse. Nu kan Sommarnöjen, baserat på kundernas efterfrågan, även erbjuda sommarhus och lantställen i större format. Allt ritat av några av Sveriges främsta arkitekter, till fast pris och med garanti.

Sommarnöjens erbjudande omfattar numera hela lantställen som skräddarsys efter kundens behov och önskemål. Genom det unika samarbetet med några av Sveriges främsta arkitekter – Sandellsandberg, Kjellander + Sjöberg och Tham & Videgård – uppför Sommarnöjen Sveriges vackraste sommarhus för avkoppling och njutning nära naturen.

För Sommarnöjens kunder blir sommarhusprojektet något så ovanligt som en bekymmersfri och lustfylld process. Sommarnöjen tar totalansvar och hjälper kunden under hela resan från planering, bygglov och arkitektur till byggnation och inredning.

Sommarnöjens nya kollektion (2010/2011) består av två husserier

Serien Samtida torp av Thomas Sandell i storlekar mellan 30 och 95 kvm.

Samtida torp knyter an till traditionell estetik i exteriören vilket gör att husen smälter in även i känslig natur. Klassiska och varsamma utanpå, moderna och bekväma inuti.

Husen är skapade av Thomas Sandell, en av Sveriges mest kända arkitekter och en mästare på att finna enkla och tydliga linjer. Sammanhållna material ger lugn och helhet. Här är både paneler och yttertak klädda med trä, det så kallade faltaket består av kärnvirke med högsta kvalitet. Glaspartiernas övre del är i linje med det skyddande takutsprångets nedre del vilket gör husen ovanligt nätta.

Kollektion SASA finns både som enplanshus och lofthus. Enplanshuset är smäckert med rena och låga former som passar lantlig miljö. Lofthuset adderar rymd och funktion och ger ytterligare sovplatser som nås genom stegar utan att stjäla golvyta. Uppe på loftet möts man av luftiga rum med räcken av transparanta nät och generösa fönster över hela gaveln.

I båda versionerna har husens privata och gemensamma funktioner olika karaktär. De privata delarna - sovrum och badrum - är intima och lantliga, med småskaliga mått och fönsterdörrar som skärmas av med utvändiga fönsterluckor.

De gemensamma volymerna – matplats och sällskapsutrymmen – är moderna och öppna upp till taknock. Motstående och påkostade glaspartier från vägg till vägg. Högkvalitativa skjutdörrar med god isolering. Innerväggarna kan behandlas som ytterpanelen vilket förstärker känslan av rymd och kontakt mellan inne och ute.

Kollektion SASA byggs av svenska naturmaterial. Grundläggning görs på plintar för att minimera markavtrycket. Husen kan placeras in i naturen på flera sätt, beroende på tomtens topografi – med orientering och uteplats i en riktning eller i två motstående väderstreck.

Serien Skandinaviska sommarvillor av Kjellander + Sjöberg i storlekar mellan 30 och 120 kvm.

Den skandinaviska sommarvillans form passar våra kuster och skärgårdar och ger utblick över landskapet i tre väderstreck. Husen ger ett bekvämt och funktionellt boende, i närkontakt med naturen.

Kollektion KS är utformad av det nyskapande arkitektkontoret Kjellander + Sjöberg. De låga linjerna ger alla hus i kollektionen ett tydligt arkitektoniskt uttryck. Formen är modern, men ändå vilsam för ögat. Förenklad, men också genomtänkt i varje detalj.

Den markerade bottenplattan gör att husen upplevs sväva en aning. Dolda plintar gör att huset passar för all mark och ger ett minimalt ekologiskt avtryck. Taket balanserar formen och ger väderskyddade platser runt om huset. Taklösningen ger också möjlighet till en exklusiv takterrass med generös sol- och umgängesyta med bästa utsikt.

De påkostade glaspartierna från golv till tak gör att man befinner sig i naturen även när man är inomhus. De breda skjutdörrarna kan stå öppna under långa sommardagar och gör så att inne och ute möts.

De rena formerna i Kollektion KS betyder också intelligenta planlösningar. Sängplatserna är effektiva och intima. Köken är luftiga och integrerade i husets arkitektur. Alla rum inklusive badrum har öppningsbara fönster.

Kollektion KS finns i flera format för att passa olika behov. Som komplement finns även den bygglovsfria KS1 Karlsson i samma formspråk.

För information, vänligen kontakta Tomas Tjajkovski, Sommarnöjen, 08-410 715 02, tomas@sommarnojen.se

För pressbilder och presentation av Sommarnöjen, besök www.sommarnojen.se/press

Kategorier

Sommarnöjen gör det enklare att förverkliga drömmen om ett vackert hus genom att hjälpa kunden under hela resan från planering, bygglov och arkitektur till byggnation och inredning. Vi har lång erfarenhet av att uppföra hus av högsta kvalitet på fastlandet och i skärgårdsmiljö och har ett nära samarbete med några av Sveriges främsta arkitekter, bl a Kjellander + Sjöberg, Tham & Videgård och Sandellsandberg. Sommarnöjen har butik/kontor i Stockholm.

Emelie Lundin

Presskontakt Marknadschef 0739781080

Dina drömmars lantställe

Sommarnöjen uppför vackra sommarhus för stadsbor som tycker om livet på landet. Med en enda kontakt, fast pris och garanti.

Hos oss finner du en enkel väg till bästa arkitekterna, bygglovsjuristerna, hantverkarna och inredarna. Vi arbetar med storstadsbor som har höga förväntningar på service och leverans, även under tidspress. Det är kanske därför som vi själva längtar till landet ibland.

Sommarhus är vår passion. Vi skapar hus med enkla och vilsamma former som åldras med värdighet. Vi inreder med naturmaterial som ger en intim känsla. Och bygger i en kvalitet som klarar allt från rasande vinterstormar till springande sommargäster. År efter år.

Vår längtan till landet för oss ofta lite längre bort, ut till kuster och skärgårdar. Ofta driver vi hela projekt från skiss och bygglov till nyckelfärdigt hus. Vi syr ihop brygga, brunn och avlopp med vinkyl och veranda.

Vår kollektion av hus innehåller tidlösa sommarnöjen med plats för den stora familjen. Kompletta andrahus för släkt och vänner. Skräddarsydda bastuhus, gästhus och privatkontor. Och bygglovsfria friggebodar av högsta klass.

Alla våra hus formas efter byggplatsens topografi, väderstreck och utsikt samt din familjs speciella önskemål. Vi tar också fram helt individuella arkitektritade hus – men på ett nytt sätt där du får ett samlat grepp om form och funktion, ekonomi och genomförande.

Ett hus från Sommarnöjen är en investering som ökar värdet på ditt lantställe. Ett värde som varar till nästa generation.

Sommarnöjen
Sankt Eriksgatan 112