Gå direkt till innehåll
Light Two är ett prisvärt och komplett fritidshus som rymmer det mesta på 50 kvm.

Nu kommer nya Light Line. Samtida hus till lite lägre pris.

Nya Light Line är en självständig huskollektion som har lanseras av Sommarnöjen Scandinavia AB. Light Line utgår från några av Sommarnöjens mest uppskattade husmodeller, som arkitekt Anders Berensson har vidareutvecklat för att ge husen en egen karaktär till ett lite lägre pris.

-Att det ekonomiska läget har förändrats för många det senaste året är det väl ingen som missat. Jag träffar många människor som precis som tidigare drömmer om en tillflyktsort på landet men inte har möjlighet att förverkliga sin dröm på grund av stigande räntor och mer osäker ekonomi, säger Sommarnöjens grundare, Tomas Riesenberg Tjajkovski.

Vi gav arkitekten Anders Berensson i uppdrag att titta på tre av våra mest uppskattade husmodeller. Hur skulle vi kunna komma ner i pris utan att vara dumsnåla? Ett hus ska leva länge och bra material och byggkvalitet behövs för att huset inte ska slitas på ett sådant sätt att det blir dyrt att reparera och underhålla.

Sommarnöjens hus uppskattas för sina stora skjutglaspartier men samtidigt är dessa en väldigt dyrbar komponent. Istället för att byta till glaspartier av sämre kvalitet, som med tiden blir tröga att dra och läcker värme, har Light Line fått stora fasta glas med glasdörrar bredvid.

-Vi har fällt in rena glasskivor i brädväggarna som maximerar utsikten och ger ett avskalat och samtida uttryck. Känslan av närhet till naturen när man är inne i huset finns kvar, men med glasdörrar som är betydligt vänligare mot plånboken än stora skjutglas, berättar arkitekten Anders Berensson.

Även kök och badrum står för en betydande kostnad av ett hus. Här har vi sökt efter smarta och prisvärda lösningar som inte ger avkall på bekvämlighet och funktion. Ett exempel är golvstående toalett och ett funktionellt men enklare kakel på väggarna. Istället dras blicken till golvet som pryds av granitkeramik från Bricmate inspirerad av Stig Lindbergs fantastiska mönstervärld. Besparing utan avkall på vacker arkitektur var ledordet!

Invändigt så kan man välja till vårt unika Outdoorpaket där du tar med dig inomhuskomforten ut på altanen. Hyllor, krokar, vattenutkastare och tvättställ gör livet utomhus bekvämt och ger ditt hus ett robust och funktionellt uttryck.

-Fasaderna har fått samma utryck och detaljering som innerväggarna. Förvaring av cyklar eller ved blir fina och genomtänkta detaljer. En solig dag växer köket ut på altanen och fisken rensas på en utomhusbänk med tillgång till vatten. En sittbänk med dynor blir en soffa i ett utevardagsrum. När husen vänds ut och in på detta sätt upplevs de som dubbelt så stora. Säger arkitekten Anders Berensson.

Klimatskal – ett ekonomiskt alternativ för dig som vill göra en del själv.

Som en del i att pressa priset har vi även sett till processen. Sommarnöjens kunder har traditionellt önskat totalentreprenad och att ”slippa” göra något själv. Men det kostar självklart att låta någon annan göra jobbet. Om man inte har bråttom och kan tänka sig att göra vissa delar själv är klimatskal ett ekonomiskt alternativ.

Priset för Klimatskal är fast och inkluderar ett hus som är helt klart utvändigt samt en personlig projektledare. Trailertransport över hela Sverige ingår i priset, likaså kranen som lyfter huset till din tomt. Men du själv ansvarar för grunden huset ska stå på, invändiga ytsikt i alla rum, kök och badrumsinredning samt dragningar av el, vatten och avlopp.

-Det gör det möjligt för var och en att styra det slutliga priset. Perfekt för den som ser nöjet i att bygga utan att riskera att det blir ett hus som inte är tätt mot väder och vind, förklarar projektledare (och tillika snickare), Claes Kjellberg.

_ _ _

Light Line är en självständig huskollektion som har utvecklats och levereras av Sommarnöjen Scandinavia AB, ledande i Sverige inom arkitektritade fritidshus.

Sommarnöjen etablerades 2008 och levererar två-tre hus i veckan över hela Sverige och våra nordiska grannländer. Huvudkontoret ligger i Stockholm med en kunnig organisation med arkitekter, konstruktörer, inredare och projektledare under samma tak. Sommarnöjen äger en egen husfabrik och har väl etablerade nätverk med entreprenörer och servicepersonal.