Somna AB lanserar Kedjefilt® Active – en tillåtande knäfilt för ro och fokus

Somna AB med utveckling och produktion i Stenkullen utanför Göteborg, lanserar nu sin andra nya produkt för året, Kedjefilt® Active. Filten kompletterar befintligt sortiment av tyngdprodukter för dagtidsanvändning som idag består av filtar, västar och kragar. Kedjefilt® Active ger genom sin konstruktion med kardborrefäste runt midjan möjlighet till en rörligare vardag och lämpar sig därigenom väl inom såväl skol- som äldremiljö.

”Vi upplever en efterfrågan av en produkt som hjälper till att komma till ro och öka fokus men ändå tillåter viss aktivitet under dygnets vakna timmar. Det kan t ex vara för att komma till ro vid matbordet, öka koncentrationen under lektioner och möten, byta från rullstol till fåtölj – helt enkelt tillfällen där det finns behov av att kunna röra sig mer obehindrat. Om våra användare reser på sig utan att tänka på att filten ligger i knät säkras detta upp genom att filten är fäst med kardborre runt midjan och då minimerar vi risken för att snubbla på filten som annars kan ramla ner på golvet.”
Fredrik Löfgren,VD, Somna AB.

Kedjefilt® Active har dessutom en ficka på framsidan som kan användas för ytterligare taktil stimulans eller som praktisk förvaring. Filtens funktion är precis som Somnas övriga produkter baserat på vetenskapliga studier om tyngdens och tryckets lugnande inverkan. Somnas filtar är ett förskrivningsbart hjälpmedel i många delar av landet.

För ytterligare information kontakta:
-Fredrik Löfgren, tel. 0707-10 38 28, fredrik@somna.se