Mash Up International featuring IMAN släpper nya singeln "Criminal".

Dj- och producenttrion Mash Up International har skapat och spridit oemotståndliga dansrytmer tillsammans sedan 2009. De har gjort låtar med artister som Gnucci, Timbuktu, Herbert Munkhammar, Skizz, Julia Spada, E-boi, Vulkano och Etzia och står också bakom otaliga remixer genom åren. De kör även dj-set kontinuerligt i Musikguiden i P3 och runt om i landet. Trion består av Robert "Robert Dinero" Petersén, Ulf "Uffie Ice" Risberg och Mats "Money Mats" Norman. De må ha rötter i Uppsala men framförallt hörs takter från dancehall, kudro och afrobeats i deras musik.

– När vi började göra musik var vi rätt udda i vårt sound, men Sverige kommit ifatt oss. Nu hörs dancehallrytmer överallt och folk har börjat vänja sig, säger Ulf.

– Ja det är mer kosher nu, menar Mats. Förut fanns det inte så mycket vanlig pop med rytm, men det gör det nu, till och med på Rix FM med Rihanna och Justin Bieber. Idag vet folk hur de ska dansa till dancehall och kan köra hela nätterna, förut klarade de en kvart sen var man tvungen att byta genre.

Mash Up Internationals nya låt ”Criminal” som släpps idag tog sin början under trions skrivarresa till Barcelona i våras. Låten växte fram väldigt naturligt och blev som ett soundtrack till strandpromenaden i den katalanska huvudstaden. Under skapandeprocessens gång passade de även på att testa beatet på Roberts 1-åriga dotter.

– När hon tyckte det var bra var det omöjligt för henne att stå stilla. Perfekt målgruppsanalys! Så långt ifrån ängslighet man kan komma, säger Robert.

Beslutet att kontakta IMAN för att höra om hon ville skriva låten tillsammans med dem kändes självklart.

– Vi väljer alltid våra sångare med omsorg och när det var dags att fundera på någon för den här låten var IMAN given för oss. Vi hade hört hennes första singel ”Sugar Deluxe” och Mats hade träffat henne på en klubb någon gång, berättar Robert.

22-åriga IMAN är en av det senaste årets mest omtalade nya stjärnskott i Musiksverige. Hon är högaktuell som en av de nominerad till Denniz Pop Awards som delas ut ikväll och i januari kammade hon hem en P3 Guld-plakett åt Zara Larsson som en av låtskrivarna bakom årets låt “Lush Life” och på Grammisgalan i februari stod hon på scen tillsammans med Seinabo Sey under dennes omtalade uppträdande.

– Jag kände inte Mash Up International men hade hört deras låtar och beundrat dem på avstånd. Så när de hörde av sig och berättade att de gillade det jag gjorde och frågade om vi skulle jobba ihop så sa jag självklart ja, säger IMAN.

Samarbetet blev en lyckoträff. Så fort de träffades i studion föll sig allt naturligt.

– IMAN är grym, helt unik faktiskt, berättar Mats. Hon har en magisk känsla för snygga melodier, rent av intuitiv, och vi kände att låten hamnade rätt med en gång.

Under deras första session i studion skrev IMAN också texten till låten.

– Jag var basically full på kaffe, pga dricker det aldrig. Vilket gjorde att jag fick textidéer med en gång haha... Låten handlar om en allmänt nice utekväll. Om allt som vanligtvis händer – man har deep talks på toaletten, tappar bort saker men bryr sig inte, får vänner för livet i några sekunder.

Hela processen, från skapande av beat till slutmix, har tagit en månad. De skrev färdigt låten på två sessions. Det är rekord för Mash Up International.

– Vårt fokus den här gången har varit att ha kul istället för att sitta och pilla med saker och det har verkligen funkat, berättar Ulf.

– Och vi är glada att vi hann göra det här med IMAN innan hon flyger iväg ut i världen, för det kommer hon göra närsomhelst snart, det gör människor med hennes unika talang, säger Mats.

Nu väntar en lång het danssommar och därefter blir det mer ny musik. IMAN har precis signat med förlaget Kobalt och kommit hem från ännu en skrivarresa till London. Nu ligger fokus på att färdigställa debuten som släpps till hösten. Även Mash Up International skriver nytt och planerar att släppa en ep efter sommaren.

Releaseinformation

Artist: Mash Up International feat IMAN

Titel: ”Criminial”

Releasedatum: 2016-06-09

Musik: Mash Up International och IMAN

Text: IMAN

Producent: Mats NormanLabel: Song Academy SwedenOmslag: Sepidar Hosseini

”Criminal” finns digitalt på bland annat:https://open.spotify.com/track/7IcCigVxVvckJCO02ZoVxA

Mer Mash Up International:
facebook.com/mashupinternationalofficial/
Mer IMAN:
imanyes.com
Helena Iles, ILES PR, helena@iles.se, 0739 80 52 51
Kontakt vid övriga frågorZannah Hultén, Song Academy Music Group, info@songacademy.com, 0735 21 88 80
Song Academy Music Group drivs av producent och vocalcoach Zannah Hultén. Zannah har varit del i att utveckla flera av våra största svenska artister, från Robyn, Icona Pop och Tove Lo till nu senast Iman.

www.songacademy.com