Det behövs mer än hörapparater för att klara jobbet

Det behövs mer än hörapparater för att klara jobbet

Moderna hörapparater är fantastiska och underlättar i många vardagssituationer såväl hemma som på jobbet. Men i situationer där flera personer är inblandade, där bakgrundsbuller är vanligt eller där ljudkällan befinner sig på avstånd räcker det inte alltid med hörapparater.

I en studie* som EHIMA, European Hearing Instrument Manufacturers Association, har genomfört kan man se att missnöjet bland hörapparatsanvändare är störst i bullriga miljöer, i telefon och i diskussioner i stora grupper.

Håkan Hua vid Linköpings universitet, har genomfört en studie** "Employees with Aided Hearing Impairment" som visar på de svårigheter och utmaningar som personer med nedsatt hörsel upplever på arbetet.

"I projektet har tester som mäter hörsel, uppmärksamhet och arbetsminne används. Vidare har vi inkluderat subjektiva skattningar för att mäta upplevd ansträngning och störning i olika typer av ljudmiljöer", säger Håkan Hua i en intervju i Comfort Magazine***.

Enligt Statistiska centralbyrån finns det ca 800 000 personer i arbetsför ålder som har en hörselnedsättning i Sverige.

Resultatet från Håkan Huas studie visar att yrkesverksamma med en hörselnedsättning rapporterar en lägre upplevd fysisk hälsostatus och de flesta upplever fysisk trötthet även efter jobbet. I djupintervjuerna berättade många att de gärna undviker sociala situationer med mycket buller, både på jobbet och på fritiden. Vidare berättade många att det alltid finns en känsla av utsatthet på jobbet som kan göra att de känner sig osäkra, ledsna, arga eller frustrerade.

"Vi har med avhandlingen velat betona vikten av att identifiera högriskgrupper inom denna population och att utöka audiologiska rehabiliteringsinsatser för yrkesverksamma med nedsatt hörsel", fortsätter Håkan Hua.

I samma nummer av Comfort Magazine*** berättar, Anders Pojkas från Försäkringskassan: "Problemet är brist på information. Många känner inte till att de kan ha rätt till mer än en hörapparat. De vet inte heller att Försäkringskassan kan bevilja bidrag till arbetshjälpmedel som kan göra stor skillnad för individen."

De arbetshjälpmedel som oftast rekommenderas för att underlätta för personer med en hörselnedsättning på arbetet är ett system med mikrofoner som trådlöst överför ljudet till mottagare som är kopplade till personens hörapparater. Då kan man utan ansträngning höra väl utan störande bakgrundsljud även om den som talar befinner sig på avstånd.

-------------------------------------------------------------------------------------

* © Anovum 2015 - EuroTrak UK 2015 - http://www.ehima.com/wp-content/uploads/2016/02/EuroTrak_2015_UK.pdf

** Hua, Håkan, Employees with Aided Hearing Impairment - An Interdisciplinary Perspective

*** Comfort Magazine, våren 2016, http://www.comfortaudio.com/sv/om-comfort-audio/nyheter/comfort-magazine-varen-2016/