Audionom Ulla Berg

”Det räcker inte med enbart hörapparater på jobbet”

Enligt Statistiska centralbyrån har ungefär 800 000 personer i yrkesverksam ålder nedsatt hörsel i Sverige. Hörselnedsättningen innebär dubbelarbete för många, som får koncentrera sig extra mycket på jobbet för att verkligen uppfatta information rätt.

– På vår klinik hjälpte vi max tio personer att prova ut arbetstekniska hörhjälpmedel förra året. Vi audionomer kan absolut hjälpa många fler, säger Ulla Berg på Linné Hörsel i Göteborg.

Personer med en lätt till måttlig hörselnedsättning har svårt att uppfatta vanligt tal i miljöer med sorl från arbetskamrater, exempelvis i mötessituationer.

Sorterar bort sorl och lyfter fram tal
– Det räcker inte med enbart en hörapparat. Inte för att kunna vara fullt delaktig i ett möte. Ingen ska heller behöva undra om de hörde rätt eller hörde allt när de avslutar ett telefonsamtal. Den tekniska utvecklingen har gått fort framåt de senaste tio åren. Nu är det möjligt att kunna delta i alla vanliga jobbsituationer, utan att helt trötta ut sig på att anstränga sig för att höra. Det vi kallar arbetstekniska hjälpmedel, exempelvis system med mikrofoner och mottagare som sorterar bort sorl och förstärker tal, kan hjälpa många, säger Ulla Berg.

Subvention för yrkesverksamma
Den som är yrkesverksam och vill prova arbetstekniska hjälpmedel kan prata med en audionom, inom landstinget eller på en privat hörselmottagning. Processen är i stort sett densamma. Efter hörselprov, utredning och godkänd ansökan subventioneras utrustningen fullt ut av Arbetsförmedlingen alternativt Försäkringskassan. Ulla och hennes kollega på Linné Hörsel har hjälpt ungefär tio personer under det senaste året.

– Vi informerar våra kunder om vilka möjligheter som faktiskt finns. Många tvekar och tycker att de vill köra vidare med de hjälpmedel de har, oftast sin hörapparat. Mitt råd är att prova och testa ny teknik. Dagens hjälpmedel är enkla att använda och gör stor skillnad. Den som är yrkesverksam kan få sina hörseltekniska hjälpmedel subventio-nerade och vi hjälper till med ansökan. Vi gör hörselprov, utredning, hjälper till att fylla i blanketter och se till att alla bilagor är med, vi beställer hem utrustningen och hanterar betalningen. Våra kunder tycker att det fungerar väldigt smidigt.

Hjälpmedel för proffs
Ulla har varit audionom sedan 1974 och träffar människor i alla åldrar och med olika bakgrund på Linné Hörsel. Det allra vanligaste är diskantnedsättningar som ofta drabbar personer som passerat 60 år, enligt Ulla.
– Vi kan hjälpa till med det mesta som gäller hörsel. Förebyggande hörselskydd, hörapparater och hjälpmedel för arbetsliv och hemmaliv. Därför träffar vi fantastiskt många trevliga människor, allt från skolpersonal och musiker till pensionärer. Vi har till exempel Göteborgs symfoniker som kunder. Alla med individuellt formgjutna skydd för de långa dagarna i ensemblen. Vi har också många kunder som reser hit från utlandet, eftersom det är en stor prisskillnad på hörapparater i Sverige jämfört med exempelvis USA eller övriga Europa. Halva priset, skulle jag säga.

Notera: Detta är en av alla privata hörselmottagningar i Sverige som berättar om sina erfarenheter kring utprovning av arbetshjälpmedel till yrkesverksamma med hörselnedsättning.