Ulrika Ring använder hörselprodukter på arbetet för att kunna delta i alla samtal

Hjälpmedelsdagen - för att alla ska ha möjlighet att delta

Idag är det många som uppmärksammar Hjälpmedelsdagen, och informerar om olika hjälpmedel som finns för att underlätta vardagen för tusentals människor. För den som har t ex en hörselnedsättning kan rätt hjälpmedel bli ett viktigt stöd för ökad livskvalitet och självständighet. Tyvärr är det många som inte känner till vilka hjälpmedel som finns.

Phonak utvecklar hörhjälpmedel, både hörapparater och hörselprodukter för barn och vuxna. Utan dessa hjälpmedel skulle många personer med hörselnedsättning ha en betydligt tuffare vardag, utan möjlighet att gå i skolan, klara av sitt jobb och delta i olika aktiviteter tillsammans med andra. I Sverige finns ca 1,4 miljoner människor med nedsatt hörsel, omkring 700 000 av dessa är i yrkesverksam ålder, enligt statistik från HRF.

Ulrika Ring har fått hörselprodukter som tekniska arbetshjälpmedel för att klara av sina arbetsuppgifter och hon är en av många som kan berätta om vilken betydelse rätt hjälpmedel har.

Med och utan hörselhjälpmedel: ”Skillnaden är som natt och dag”

– Även när jag använder mina hörapparater, så är min räckvidd ungefär en halv meter runt omkring mig. Jag kände att jag aldrig kommer att kunna jobba i femton år till, fram till pensionen, på det här sättet, säger Ulrika. Jag behövde hjälp och hjälpmedel.
– Helt ärligt, så är det som natt och dag. Som person är jag social och aktiv, men var på väg att bli ledsen, isolerad och bitter. Jag har chansat och nickat, trots att jag inte förstått. Jag har nog missat väldigt mycket, det förstår jag nu när jag hör allting. Min yrkesmässiga prestation är mycket större nu under arbetstid, men har dessutom fortfarande energi kvar när jag kommer hem.

Läs hela Ulrikas berättelse i pdf-bilagan.