I Falkenbergs kommun används samtalsförstärkaren Comfort Duett vid besök på äldreboenden.

En enkel lösning för att kunna höra besökare på äldreboenden

På flera ställen runtom i landet har äldreboenden vidtagit olika typer av åtgärder för att de boende ska kunna hålla kontakten med anhöriga på ett säkert sätt. Många anordnar mötesplatser utomhus med en plexiglasskärm placerad mellan de som träffas. Det har många fördelar, man kan se varandra på ett säkert avstånd men samtidigt kan avståndet och plexiglaset utgöra ett hinder för att höra vad besökaren säger.

En av de första kommunerna att anordna en mötesplats utomhus, med en plexiglasskärm mellan boende på äldreboenden och besökare, var Falkenbergs kommun. Nu har de tagit ytterligare ett steg genom att addera en samtalsförstärkare för att inte bara ses, utan även kunna höra varandra bra.

Mattias Törngren, projektledare och verksamhetsutvecklare i kommunen, som står bakom idén med plexiglasskärmen, kände att lösningen kunde utvecklas ytterligare. När man sitter utomhus, på avstånd från varandra kan det vara svårt för de boende, som ofta har problem med nedsatt hörsel, att höra vad som sägs.

Mattias Törngren hade precis hittat ett ganska avancerat guidesystem som de ville prova, när han kom i kontakt med Stefan Persson på Phonak som istället skickade över en enkel samtalsförstärkare som provades på Tallgläntans äldreboende i Falkenberg under en vecka.

– Det blev en väldig ljudförstärkning, rapporterar Mattias.

– Nu hör jag, nästan för bra. Jag tycker att det är riktigt bra, instämmer Hasse som provat den nya lösningen.

Samtalsförstärkaren kan användas av alla som har svårigheter att uppfatta tal på lite avstånd. Mikrofonen är placerad på anhörigsidan av plexiglasskärmen och den boende har på sig ett par hörlurar. För de som använder hörapparat kan samtalsförstärkaren istället användas med en halsslinga. Det är en enkel lösning att hantera både för anhörig, boende och personal.

– Det här är en enkel lösning som inte kostar så mycket men som öppnar upp möjligheten för personer med hörselnedsättning att höra i mötet. Jag har även pratat med enhetscheferna och alla tycker att det fungerar väldigt fint, säger Mattias Törngren.