Internationella hörseldagen 3 mars: Gör en god investering - förebygg och behandla hörselnedsättning

Inom EU uppger omkring 52 miljoner människor att de har nedsatt hörsel. Kostnaderna i EU för att inte behandla hörselnedsättning är cirka 178 miljarder euro varje år. De samhälleliga kostnaderna för behandling av hörselnedsättning är extremt låg jämfört med kostnaden för att inte behandla hörselnedsättning. Det är en god investering.

Fredag den 3 mars är det Internationella hörseldagen (WHO World Hearing Day). Hörselnedsättning är en av de funktionsnedsättningar som både påverkar flest människor och har en stor inverkan på människors liv och hälsa. Men hörselnedsättning är också en av de funktionsnedsättningar som kan behandlas och förebyggas mest effektivt och kostnadseffektivt.

Flera undersökningar i Europa har visat att mellan 10-12% av alla vuxna själva uppger att de har en hörselnedsättning. Detta innebär att mer än 52 miljoner människor i EU anser att de har en hörselnedsättning. I Sverige är motsvarande siffra ca 1,4 miljoner.

På en global nivå, har WHO funnit att obehandlad hörselnedsättning utgör en hög kostnad för ekonomin globalt, nämligen $ 750.000.000.000 årligen, detta baserat på deras uppgifter om förekomsten av uppmätt hörselnedsättning. Inom EU uppskattas därför den samhälleliga kostnaden för obehandlad hörselnedsättning till 178 miljarder euro per år.

Bland de stora kostnaderna för att inte behandla hörselnedsättning finns ökade vårdkostnader. Det är dokumenterat att hörselnedsättning är associerad med depression, kognitiv försämring och demens. Andra stora samhällskostnader förknippade med obehandlad hörselnedsättning är ökad arbetslöshet, förtidspensionering och lägre skatteintäkter och andra sociala kostnader på grund av tillbakadragande, kommunikations-svårigheter och social isolering. Dessutom obehandlad hörselnedsättning resulterar ofta i ytterligare utbildningsstöd och -kostnader.

Kort sagt; de samhälleliga kostnaderna för behandling av hörselnedsättning är extremt låg jämfört med kostnaden för att inte behandla hörselnedsättning.

AEA, European Association of Hearing Aid Professionals
EFHOH, European Federation of Hard of Hearing People
EHIMA, European Hearing Instrument Manufacturer Association

Den gemensamma pressreleasen från dessa 3 europeiska organisationer i original finns i bifogad pdf-fil (engelska)

Läs gärna WHOs Executive Summary via länken nedan.