Nya perspektiv med Action Cam Mini från Sony

• Action Cam Mini (63 g) är 30 procent mindre och lättare än befintliga modeller1 och den minsta någonsin
  • Ny Live-View Remote med GPS placeras på handleden
  • Action Cam Mini har fantastisk bildkvalitet med ZEISS Tessar®-objektiv, Exmor R™ CMOS-sensor och avancerad SteadyShot™-bildstabilisering
  • Med livestreaming via USTREAM™ delas upplevelserna omedelbart och det kostnadsfria programmet Action Cam Movie Creator2 gör det enkelt att redigera en fantastisk video

Sonys minsta Action Cam någonsin, HDR-AZ1VR, ger sensationell bild- och ljudkvalitet i en liten Full HD-videokamera som alltid är redo för äventyr.

Nya Action Cam Mini fångar fantastiska filmsekvenser på resan, under bergsklättringen, på cykelturen eller på promenaden. HDR-AZ1 väger bara 63g3 och är 30 procent mindre än tidigare Action Cam-modeller. Kamerakroppen rymmer ändå flera av Sonys ledande tekniker, såsom avancerad SteadyShot, med iögonfallande Full HD-bilder, skarpt stereoljud och fantastiska funktioner som gjort Sony Action Cam berömd. Med möjligheten att filma i hög bithastighet på 50Mbps i XAVC S och 170° vidvinkelobjektiv, motsäger kraften i HDR-AZ1 dess ringa storlek.

Action Cam Minis tåliga och stänksäkra design motsvarar IPX4 och tål skyfall och leriga pölar. För den extrema äventyraren skyddar det medföljande, vattentäta huset kameran från repor, vatten, sand och grus samt tål nedsänkning i vatten till djup på 5m4.

Action Cam Mini HDR-AZ1VR-paketet levereras komplett med helt nya RM-LVR2V Live-View Remote5. Den praktiska handledskontrollen med display gör det möjligt att se bilder, kontrollera och justera inställningar, spela upp och radera filmer medan kameran är monterad på huvudet eller styret. Det finns också möjlighet att styra upp till fem kameror för den som önskar dramatisk multi POV-video med olika perspektiv. Fjärrkontrollen lagrar GPS-information som överförs automatiskt till kameran. Tack vare att GPS-funktionen har flyttats till fjärrkontrollen har Sony lyckats uppnå det man ville med AZ1, en mindre och lättare Action Cam.

Action Cam Movie Creator ger möjligheten att enkelt skapa fantastiska videos med intuitiva funktioner. Ett brett utbud av redigeringsfunktioner, såsom hastighet- och avståndsinformation i bild och extra djup i videoklippen. Inspelning med hög bildhastighet med 120 fps gör det möjligt att göra snygga och följsamma slow-motionfilmer.

Kamerans bakbelysta Exmor RTM CMOS-sensor kombineras med premiumobjektivet ZEISS och Sonys kraftfulla BIONZ XTM-processor för levande och detaljrika bilder – även i svagt ljus. Avancerad SteadyShot6 ger stabila och vackra bilder trots snabba vibrationerna från exempelvis en motorcykel.

Filma med HDR-AZ1VR och liveströmma äventyren direkt7 via webbplatser som USTREAM. Skicka ett meddelande via SNS för att uppmärksamma andra om att liveströmmningen är på väg att börja, se hur många som tittar och spela in filmen på ett minneskort.

Ett utökat utbud av tillbehör ger fler alternativ än någonsin för att använda Action Cam Mini. VCT-BPM1 Backpack Mount fäster kameran ordentligt i axelbandet på en ryggsäck8. BLT-CHM1 är ett clip-on style Head Mount Kit som fixerar kameran stadigt på sidan av huvudet för perfekt point-of-view-inspelning. Med SPK-AZ1 Waterproof Case tål kameran vatten och med NP-BY1 Rechargeable Battery Pack behöver man inte oroa sig för att batteriet tar slut. ACC-TRDCY Accessory Kit kombinerar batteri och USB-laddare. Det finns också ett urval av fyra specialanpassade Action Cam Mini Kit med alla extrafunktioner som behövs för att passa varje cyklist, snowboardåkare eller bara äventyrslystna användare.

Inom kort lanseras den offiella hemsidan för Action Cam som kommer att innehålla produktuppdateringar och produktvideor. Hitta den på http://www.sony.net/actioncam.

Cirkapriser och tillgänglighet
Sonys nya HDR-AZ1VR Action Cam Mini finns tillgänglig i butik från mitten av oktober 2014.

Modell:cirkapriser:
HDR-AZ1
2 500 SEK
HDR-AZ1VR
3 400 SEK
HDR-AZ1VW
3 900 SEK
HDR-AZ1VB
3 900 SEK

Sonys presscenter:

Tekniska specifikationer HDR-AZ1VR

Image sensor

1/2.3-type back-illuminated Exmor R CMOS sensor with 11.9 megapixels (effective, approx.)

Image processor

BIONZ X

Video formats

XAVC S:

1920x1080 60p/50p(50Mbps)

1920x1080 30p/25p(50Mbps)

1920x1080 24p(50Mbps)

MP4:

PS:   1920x1080 60p/50p (28Mbps),

HQ:  1920x1080 30p/25p (16Mbps),

STD: 1280x720 30p/25p (6Mbps)

SSLOW: 1280x720 120p/100p (6Mbps)

VGA:   640x480 30p/25p (3Mbps)

HS120(HS100): 1280x720 120p/100p (28Mbps)

Lens type

ZEISS Tessar® F2.8

Angle of view

SteadyShot OFF: approx. 170°

SteadyShot ON: approx. 120°

Image stabilisation

SteadyShot

Audio

Stereo microphone

GPS

Yes9

Terminals

Multi/Micro USB Terminal (Supports Micro USB compatible devices)

Wi-Fi/NFC

Yes (One-touch remote)

Dimensions

WxHxD 24.2 x 36.0 x 74.0 mm (approx.)

Media card compatibility

MP4: Micro SD/SDHC/SDXC Memory Card (Class 4 or higher), Memory Stick Micro™ (Mark 2)

XAVC S: Micro SDXC Memory Card (Class 10)

Weight

Approx. 63g (with supplied battery)

Tekniska specifikationer RM-LVR2

Key features

GPS,WiFi, Waterproof to 3m

Weight

Approx. 98g (with belt)

Dimensions

WxHxD 72.3mm x50.2mm x20.8mm (approx.)

Terminals

Multi/Micro USB Terminal (Supports Micro USB compatible devices)

1 Ca 63 g inklusive batteri. 2/3 av storleken av HDR-AS100V Action Cam
2 Kan hämtas på http://www.sony.net/actioncam/support/ från och med början av oktober
3 Ungefärlig vikt inklusive batteri.
4 Upp till 5m och 30 minuter kontinuerlig undervattensprestanda gör det möjligt för användaren att fånga vattenbaserade aktiviteter såsom surfing och kajakpaddling. Fokuseringen är inte kompatibel med undervattensaktiviteter som snorkling.
5 RM-LVR2V säljs inte separat.
6  Till samma nivåer som HDR-AS100V
7 Videoupplösning är 1280 × 720 eller 640 × 480. Kräver registrering till en video streaming och Wi-Fi-anslutningsbara smartphone (tethering) eller Wi-Fi-nätverksmiljö.
8 VCT-BPM1 Backpack Mount fäster kameran ordentligt i axelbandet på en ryggsäck
9 Inbyggd i RM-LVR2V fjärrkontroll, inte i HDR-AZ1

• Teknologi, allmänt

• actioncam

Genom att erbjuda en integrerad underhållningsupplevelse genom sina elektronikprodukter, mobiltelefoner, musik, filmer, spel och Sony Entertainment Network har Sony en unik position på marknaden och är en ledande tillverkare av konsumentprodukter. Sony är kända för sina audiovisuella produkter för både konsument- och proffsmarknaden, såsom, tv:n BRAVIA™ LCD High Definition (HD), kompaktkameran Cyber-shot™, videokameran Handycam®, “α” (Alpha) DSLR-kameran, XperiaTM Tablet och mp3-spelaren Walkman®, och professionell utrustning för HD-inspelning.

För mer information om Sony Europe, besök http://www.sony-europe.com eller www.sony.net för Sony Corporation.

Sony, WALKMAN, Cyber-shot, Handycam, BRAVIA och Xperia är registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Sony Corporation. Övriga varumärken eller registrerade varumärken tillhör respektive ägare.