Sju utmärkelser för Sony på EISA 2018

Som ett bevis på Sonys förmåga att utveckla branschledande konsumentelektronik har EISA (European Imaging and Sound Association) belönat Sony med hela sju priser 2018. Som den största redaktionella multimedieorganisationen i Europa bedömer och utvärderar EISA:s olika kommittéer teknik inom en rad olika kategorier och är därför kända för att uppmärksamma såväl enastående kvalitet som innovation.

ÅRETS KAMERA 2018-2019: Sony α7 III

Med α7 III har Sony definierat en ny standard för hur fotografiskt mångsidig en spegelfri småbildskamera kan vara. Den nya bakbelysta CMOS-sensorn på 24,2 megapixel* levererar bilder av mycket hög kvalitet under de mest varierande ljusförhållanden. Autofokussystemet täcker nästan hela bildytan vilket gör det enklare att följa motiv som rör sig oförutsägbart. Med en serietagning på 10 bilder per sekund** och avancerade videofunktioner med bland annat 4K*** är α7 III kapabel att fånga alla typer av motiv.

BÄSTA SPEGELFRIA KAMERA, PROFESSIONELL 2018-2019: Sony α7R III

Sony har nu hunnit till tredje generationen av sin högupplösta spegelfria kamera. α7R III har en bakbelyst CMOS-sensor på 42,4 megapixel* som kan leverera fantastiskt detaljrika bilder. Detta samtidigt som den kan ta snabba bildserier i 10 bilder/sekund**** med följande fokus av snabbrörliga motiv. Den femaxliga bildstabiliseringen hjälper fotografen att dra nytta av kamerans enormt höga upplösning i många olika fotosituationer.

BÄSTA SUPERZOOM 2018-2019: Sony Cyber-shot RX10 IV

RX10 IV är den fjärde generationen av Sonys kompakta superzoom och är uppbyggt kring kombinationen av sitt mångsidiga och ljusstarka zoomobjektiv, motsvarande 24-600 mm***** f/2,4-4, och en relativt stor entumssensor med stackad uppbyggnad. Det här gör de möjligt att få skarpa bilder genom hela zoomomfånget, från vidvinkel till rejält tele, utan att byta objektiv. Den snabba hybridautofokusen tillhandahåller samma förmåga att följa snabba förlopp som i Sony α-serien. Det här gör det enklare att till exempel följa flygande fåglar.

BÄSTA VIDVINKELZOOM FÖR SPEGELFRIA 2018-2019: Sony FE 16-35mm F2.8 GM

Som en del av Sonys påkostade G Master-serie erbjuder den här utmärkta vidvinkelzoomen imponerande skärpa över hela bildytan. Objektivet är vädertätat och är byggt för att klara proffsanvändning. Samtidigt är det lättare än sina konkurrenter och överglänser dem prestandamässigt. Det gäller inte bara skärpa utan också väl dämpad vinjettering och distorsion. Ett perfekt objektiv för den som fotograferar landskap, arkitektur eller cityscape.

BÄSTA TELEZOOM FÖR SPEGELFRIA 2018-2019: Sony FE 100-400mm F4.5-5.6 GM OSS

En telezoom idealisk för sport- och naturfoto med utmärkt skärpa genom hela zoomomfånget. Vinjetteringen är marginell och distorsionen väl dämpad, objektivets egenskaper är väl balanserade för den typ av fotografering det är byggt för. Autofokusen är snabb, exakt och tyst. Den optiska stabiliseringen hjälper till att ge skarpa bilder även vid långa slutartider. Objektivet är byggt så det klarar tufft väder. Kort sagt, ett utmärkt objektiv med mycket hög bildkvalitet.

BÄSTA KÖP UHD BLU-RAY-SPELARE 2018-2019: Sony UBP-X700

Från Sonys andra generation av Ultra-Blu-ray-spelare (4K) levererar UBP-X700 allt du behöver för att komma in i den nya UHD HDR-världen utan att lämna det förflutna bakom, och du kan spela även DVD-skivor, Blu-ray och till och med SACD. Om det behövs kan den andra ΗDMI-utgången skicka ljud medan huvudutgången överför videosignalen (inklusive HDR10 och Dolby Vision) direkt till en TV. Det trådlösa nätverket erbjuder en stor bonus, då du kan få tillgång till online video- och ljudtjänster, inklusive Netflix och YouTube, samt DLNA-uppspelning med hög upplösning. Varje 4K-TV bör ha en Ultra HD Blu-ray-spelare som högkvalitativ videokälla, och X700s konkurrenskraftiga prissättning gör det till en riktig överpresterare.

PREMIUM PROJEKTOR 2018-2019: Sony VPL-VW760ES

Sony utökar sin projektor-lineup med detta laser-upplysta 4K HDR-flaggskepp som ger en enastående filmprestanda. Med hjälp av SXRD-paneler, ursprungligen från företagets digitala bioavdelning, skapar VPL-VW760ES raffinerade, superskarpa storskärmsbilder, kombinerat med en HDR10- och HLG-leverans förstärkt av projektorns skickliga ljushantering och ljusstyrkan på 2000 lumen. En bred färgpalett tack vare lasern, Reality Creation-uppskalning av Full HD-källor och omslutande 3D-uppspelning kompletterar ett paket som är avsett för de finaste hemmabiosystemen. Slutligen betyder det välvda skalet, ett 2,06x zoom för varierande kastavstånd att installationen blir smärtfri. Enkelt uttryckt är den här 4K-projektorn bäst i klassen.

För produktspecifikationer, se:

* Ungefärlig, effektiv

** I kontinuerligt "Hi +"-läge. Maximal fps beror på kamerainställningar

*** SDHC-/SDXC-minneskort i klass 10 eller högre krävs för XAVC S-filminspelning. UHS-hastighetsklass 3 eller högre krävs för inspelning i 100 Mbps

**** Upp till 10 fps i kontinuerligt "Hi +"-läge och upp till 8 fps i kontinuerligt "Hi" -läge. Maximal fps beror på kamerainställningarna

***** Motsvarar 35mm

• alpha