Sony förändrar hur vi lyssnar på musik med de nya trådlösa högtalarna SRS-RA5000 och SRS-RA3000

• Upplev ett ljud som fyller hela rummet med Sonys 360 Reality Audio och Immersive Audio Enhancement
  • Njut av en förstklassig musikupplevelse hemma med ljudkalibrering
  • Lätta att installera och använda med smarta funktioner

Sony presenterar två nya trådlösa högtalare, SRS-RA5000 och SRS-RA3000, som är särskilt designade för en förstklassig musikupplevelse i hemmet. Utrustade med Sonys unika spatiala ljudteknik skapar högtalarna ett omgivande ljud som fyller hela rummet och låter dig uppslukas av din favoritmusik.

Hör skillnaden

Oavsett om du läser, lagar mat, jobbar eller bara lyssnar på din favoritmusik så kommer RA5000 och RA3000 bli ett sublimt tillskott till ditt hem. Båda högtalarna är utformade för att leverera ett 2-kanalsljud av hög kvalitet som passar perfekt in i alla hem.

RA5000 och RA3000 har dessutom ett särskilt ljud som fyller hela rummet tack vare Sonys unika spatiala ljudteknik. Med Immersive Audio Enhancement och 360 Reality Audio så fyller högtalarna ditt hem med ett avslappnande ljud, både vertikalt och horisontellt, och sprider musiken brett i hela rummet. 360 Reality Audio-låtar kan spelas genom kompatibla musiktjänster[1] och har tredimensionell ljudplatsdata vilket betyder att de kan ge det ultimata och omfamnande ljudet när de spelas på RA5000 eller RA3000. Immersive Audio Enhancement är en unik algoritm från Sony som kan omvandla alla dina 2-kanaliga favoritlåtar till att kunna fylla hela rummet med ljud och ytterligare förbättra din musikupplevelse.

RA5000 är certifierad med Hi-Res Audio för ett förstklassigt ljud vid uppspelning med High-Resolution Audio. RA5000 har en trio av uppåtgående högtalare som sprider musiken vertikalt medan de tre mellanhögtalarna sprider ljudet horisontellt. Högtalaren är utrustad med neodymiummagneter med hög dragkraft och ett MICA-förstärkt cellmembran som stärker högtalaren samtidigt som den bibehåller en kompakt storlek. Dessa kompletteras av en subwoofer som fyller rummet med en rik och djup bas. RA5000 behåller uttrycksfullhet från basnoter till höga toner.

RA3000 ger ett rundstrålande ljud och en djup bas genom en full range-högtalare, en diffusor som sprider ljudet över rummet samt en dubbel passiv radiator för att producera en djup bas. Högtalarens överlappande diskanthögtalare bildar en vågfront som riktas uppåt, vilket ger ljud vertikalt och ger en uppslukande upplevelse.

Njut av en sömlös och förstklassig lyssningsupplevelse

Både RA5000 och RA3000 har ljudkalibrering som ger ett optimalt ljud oavsett var de används. Håll in knappen för Immersive Audio Enhancement på RA5000 så kommer en detaljerad ljudkalibreringsjustering att genomföras och ge optimal ljudprestanda i rummet högtalaren placeras i.

RA3000 gör en automatisk justering som sker i bakgrunden medan du lyssnar på dina favoritlåtar. För att aktivera RA3000:s automatiska kalibrering slår du på högtalaren på valfri plats i hemmet och sedan omkalibrerar den sig själv utefter den nya positionen.

Du behöver inte längre fippla med fjärrkontrollen för att få en jämn volym; RA5000 och RA3000 har båda funktionen Auto Volume som gör att du slipper justera volymen efter varje låt. Högtalarna justerar ljudet så att det är anpassat efter låten så att din lyssning blir så bekväm som möjligt och du kan fokusera på annat.

Få ut det mesta av dina högtalare i hemmet

RA5000 och RA3000 är kompatibla med Google Assitant[2], har en inbyggd Chromecast samt stöd för Amazon Alexa[3], så att du kan styra musiken genom att använda röstassistenten. Med endast rösten kan du starta och stoppa musiken, justera volymen med mera. Båda högtalarna kan spela samma eller olika låtar i flera rum genom gruppinställningen via Google Home- eller Amazon Alexa-appen.

Du kan kontrollera dina högtalare överallt i ditt hem med ”Sony | Music Centre”-appen via din smartphone och anpassa dina inställningar efter dig och din omgivning för att få den bästa lyssningsupplevelsen.

RA5000 och RA3000 kan kopplas trådlöst till kompatibla BRAVIA TVs[4] så att TV-ljudet förstärks och förgyller dina filmkvällar. Båda högtalarna har Wi-Fi, Bluetooth-teknik och NFC[5], är kompatibla med Spotify Connect[6] och har inbyggd Chromecast så att du kan parkoppla högtalaren med din smartphone eller surfplatta och sömlöst streama din favoritmusik.

Smälter in i alla hemmets rum

RA5000 och RA3000 har en unik och förstklassig design med den perfekta blandningen av teknik och stil. Båda modellerna är tillgängliga i svart med detaljer i kontrasterande koppar och RA3000 kommer även i ljusgrå färg med silverdetaljer.

Med en kompakt storlek och litet fotavtryck passar RA3000 var som helst i ditt hem. Tack vare dess fuktavvisning[7] kan du placera högtalaren i köket och i badrummet. Oavsett om du vill njuta av lugn musik i badet eller lyssna på musik när du lagar mat så kommer RA3000 att vara ditt perfekta sällskap.

SRS-RA5000 kommer att vara tillgänglig från februari 2021 till ett rekommenderat pris på 5500 SEK.

SRS-RA3000 kommer att vara tillgänglig från februari 2021 till ett rekommenderat pris på 3500 SEK.

För produktspecifikationer, besök:

[1] Kräver nedladdning av ”Sony Music Centre-appen. Prenumeration till en kompatibel musiktjänst och villkor och avgifter för konto hos tredje part kan tillkomma. Kompatibla tjänster är inte tillgängliga i alla länder / regioner. Besök www.sony.net/360RA/ för att kontrollera kompatibiliteten för applikationen och tjänsten.

[2] Google, Google Home och alla relaterade logotyperär varumärkenhos Google LLC. Google Assistant är inte tillgängligt på alla språk eller i alla länder/regioner.

[3] Amazon Alexa och alla relaterade logotyper är varumärken hos Amazon.com, Inc. eller deras dotterbolag. Amazon Alexa är tillgängligt på utvaldaspråkoch i utvaldaländer/regioner.

[4]Trådlös anslutning via Bluetooth, BRAVIA stödjer Bluetooth A2DP (Advanced Audio Distribution Profile) krävs. Tillämpliga TV-modeller https://www.sony.net/bluetooth-connection/

[5]Finns endast tillgängligt på SRS-RA5000

[6]Spotify Connect är inte tillgängligt i alla länder/regioner.

[7]Produkten är fuktavvisande men inte vattentät. Använd inte produkten nära vatten eller exponera den för droppande eller stänkande vatten. Fuktavvisningen hos produkten är baserad på våra mått under en viss temperatur/fuktighetsnivå (35 °C/35%-95%)Använd inte produkten nära ett badkar, kökskran, tvättbadkar, pool, etc.