Sony presenterar nya produkter på IFA 2015 inom High-Resolution Audio och Mobile

Tokyo, Japan - På IFA Consumer Electronics Show i Berlin, som startar på fredag 4 september, kommer Sony Corporation ("Sony") att presentera sitt nya sortiment av produkter som representerar det bästa inom kreativ och teknisk uppfinningsrikedom. Sonys filosofi: "inspirerar och tillfredsställer din nyfikenhet och berör” ligger till grund för utvecklingen och designen av produkterna som kommer visas på IFA 2015.

Inför IFA:s officiella invigning höll Sony en presskonferens den 2 september. Där introducerade Sony Corporations VD och koncernchef Kazuo Hirai Sonys senaste produkter inom High-Resolution Audio ("Hi-Res") och Mobile. Han hyllade även de nya upplevelserna som går att få med Sonys exceptionella utbud av produkter inom exempelvis kamera och TV.

– Jag tror att det fortfarande finns en stor potential för innovationer inom hemelektronik. På Sony kommer vi fortsätta att göra framsteg som gör ditt liv enklare och som ger dig wow-upplevelser.

Kazuo Hirai, VD och koncernchef, Sony Corporation.

Presskonferensen kan streamas på www.sony.co.uk/ifa-press

Huvudprodukter som presenteras på IFA 2015

Hi-Res Audio
En ny serie hörlurar, som kallas h.ear™ (uttalas som engelska "hear"), och nya Walkman®-modeller ska sätta krydda på användarens tillvaro med otroligt Hi-Res-ljud och iögonfallande färger. Hörlurarna och Walkman® har alla en enkel, diskret och elegant design som kommer finnas i exklusiva, lysande färger som matchar med varandra. Tillsammans låter de dig njuta av överlägset Hi-Res-ljud samtidigt som du gör ett minnesvärt mode-statement.

Nya hörlursserien h.ear består av både hörlurar med huvudband och in-ear-hörlurar. Modellerna "h.ear on" (med huvudband) har snygg form och så gott som en osynlig övergång mellan huvudband och kåpor, slutresultatet är en mycket enklare design än traditionella hörlurar – en design som sitter snyggt över användarens öron. Modellerna "h.ear in NC" är världens första*1 in-ear Hi-Res*2-hörlurar utrustade med digital brusreducering, en utveckling som innebär att användaren kan njuta av en otroligt rik och obehindrad lyssnarupplevelse on-the-go på ett helt nytt sätt. Nya kompakta NW-A25HN Walkman® – utrustad med Hi-Res digital brusreducering – kommer med de medföljande Hi-Res brusreducerande hörlurarna, vilket ger en enkel och bekymmersfri användarupplevelse. Med Sonys nya, färgstarka sortiment av Hi-Res Audio-produkter har överlägset ljud aldrig varit snyggare.

Dessutom introducerar Sony NW-ZX100HN Walkman®, den senaste i ZX-serien som representerar den ultimata strävan efter ljudkvalitet. NW-ZX100HN har Hi-Res digital brusreducering och kommer att säljas tillsammans med sin följeslagare – de brusreducerande Hi-Res-hörlurarna. Denna Walkman® klarar oavbruten Hi-Res-uppspelning*3 i upp till 45 timmar och är därmed ännu mer portabel än sina föregångare.

Sony presenterar även ett antal andra, nya erbjudanden genom att utöka sitt utbud av Hi-Res Audio-produkter. Ett exempel är ljudsystemet CAS-1 som trots sin kompakta design levererar kraft och resonans när den används med antingen högtalare eller hörlurar. Ljudanläggningen producerar fantastiskt fylligt ljud och ger en levande känsla av närvaro, även när den placeras i trånga utrymmen såsom på ett skrivbord. Den nya mediaspelaren för bilen, RSX-GS9, och andra produkter toppar Sonys överlägsna Hi-Res-erbjudande som visas i montern på IFA.

*1: Från och med tidpunkten för offentliggörandet. Enligt Sony forskning.
*2: Enligt definitionen Japan Audio Society (JAS).
*3
: I 24bit/192kHz FLAC

Xperia™ Smartphones och Headset
Sony lanserar sin senaste flaggskeppsmobil – 5,2" Xperia Z5 tillsammans med 4.6" Xperia Z5 Compact som får plats med alla funktioner och egenskaper som hos den större modellen men i en kompakt design. Tack vare samarbetet med Sonys α™-kameraingenjörer har båda modellerna innovativ kamerateknik som utnyttjar styrkan i den mobila 23 MP Exmor RS™-sensorn och Hybrid AutoFocus som kombinerar fasdetektering med kontrastdetektering. Slutresultatet är världens snabbaste autofokus*1 i en smartphone med en banbrytande hastighet på bara 0,03 sekunder*2. Med den kraften i handen kommer användaren aldrig missa de dyrbara ögonblicken.

Xperia Z5 och Xperia Z5 Compact har otrolig zoom och bibehåller en hög bildkvalitet även när användaren fotar eller filmar på 5x zoom. De har också förbättrad bildstabilisering som minimerar kameraskakningar vid videofilmning – även när telefonen är fäst på till exempel till cykel i rörelse. För första gången kommer Xperia nu införliva en fingeravtryckssensor på strömknappen, vilket tar bort allt krångel med att låsa upp. Sonys nya smartphones är dessutom vattentäta och dammtäta (IP65/68)*3 och kan stoltsera med en enkel, elegant design som uppnås genom en att förena ramen med en frostad glasbaksida som är både lockande och bekväm att hålla.

Utöver dessa två modeller introducerar Sony även Xperia Z5 Premium, super-flaggskeppet som kommer att rymma världens första*1 4K*4-display på en smartphone. Med den här modellen kan användaren inte bara spela in 4K-video utan även titta på den på Xperia Z5 Premiums fantastiska 5,5"-skärm. Dessutom kan denna premiummodell föra över video direkt till en 4K-tv över en MHL*5-anslutning. Det gör det möjligt för användare att enkelt titta på inspelad 4K-video på en stor skärm. Den är också utrustad med 4K-uppskalningsteknik som kommer att förbättra foton och videoklipp som inte är 4K till otroligt skarp 4K-upplösning.

Som en följeslagare till dessa smartphones kommer MDR-NC750 Hi-Res-headset med brusreducering som gör det möjligt för användare att frigöra den fulla potentialen av den överlägsna ljudtekniken som integrerats i Sonys Xperia-serie. De tre Xperia Z5-modellerna, tillsammans med Xperia headset, kommer under hösten*6 att släppas i Sverige och på andra håll runt om i världen.

*1: Från och med tidpunkten för offentliggörandet.
*2: I enlighet med CIPA-riktlinjer (http://www.cipa.jp/index_e.html)
*3: Xperia™ Z5 är vattentät och dammtålig, så det är ingen fara om du överraskas av regn eller behöver skölja av mobilen under kranen. Men kom ihåg: alla portar och skydd måste vara helt stängda. Du bör inte: låta enheten hamna helt under vatten eller utsätta den för havsvatten, saltvatten, klorerat vatten eller vätskor som till exempel drycker. Missbruk och felaktig användning av enheten upphäver garantin. Enheten har skyddsklassningen IP65/68. Mer information finns på www.sonymobile.com/waterproof Observera att Xperia har en USB-port utan lock för anslutning och laddning. USB-porten måste vara helt torr innan du laddar enheten.
*4: 3840 pixlar horisontellt x 2160 pixlar vertikalt (baserat på SID standarder)
*5: Mobile High-Definition Link
*6
: Se pressmeddelandet för Xperia Z5, Xperia Z5 Compact, Xperia Z5 Premium och MDR-NC750 för ytterligare information: http://blogs.sonymobile.com/category/press-releases/

Sonys kamerautbud
Sonys senaste kamerautbud omfattar den tidigare utannonserade RX100 IV och RX10 II – två kraftfulla tillägg i Sonys Cyber-shot™-segment som erbjuder professionella funktioner till vanliga användare. Båda har super-slow-motion (upp till 40x) videoinspelningfunktion*1 (med bildhastighet på 1000fps, 500fps eller 250fps och 50p eller 25p uppspelningsformat)*2, vilket gör att avgörande ögonblick blir lättare än någonsin att föreviga på film. Båda modellerna är också utrustade med Exmor RS, världens första*3 staplade 1.0 typ CMOS-bildsensor med avancerad signalbehandling och ett medföljande DRAM-minneschip. Exmor RS möjliggör en ultrasnabb Anti-Distortion Shutter med en maximal hastighet på 1/32000s, högupplöst 4K-video*4 och mycket mer.

Sonys andra, tidigare utannonserade kamera är α7R II, den senaste kameran med utbytbara objektiv i α7-serien. Företagets nya flaggskeppsmodell inom spegelfria systemkameror, α7R II, tar de tre dimensionerna av upplösning (42,4 effektiva megapixel), känslighet (utbyggbart upp till ISO 102400*5), och AF-svarshastigheten till nya höjder. Allt möjliggörs genom Exmor R™, världens första*6 bakbelysta fullformats-CMOS-bildsensor som finns i α7R II. Sensorn har dessutom 399 fasdetekterande AF-punkter – världens bredaste AF-täckning på en fullformatssensor*6 – vilket möjliggör kamerans oerhört responsiva Fast Hybrid AF. Slutligen har α7R II utrustats med inbyggd 5-axlig bildstabilisering och kan spela in 4K-video på internminnet med full bildpunktsvisning*7 (ingen pixelbinning), vilket gör den till en kompakt kamera som ändå erbjuder många funktioner för alla typer av fotografering, från stillbildsfotografering till video.

*1: Ljud kan inte spelas in vid filmning i slow motion. Ett SDXC-minneskort i klass 10 eller högre krävs.
*2: I PAL. PAL/NTSC kan ställas i menyn.
*3: För digitala stillbildskameror (enligt Sony undersökning den 26 juni 2015)
*4: En SDXC-minneskort med en klass 10 eller högre hastighetsklass krävs för XAVCS inspelning, och UHS Speed Class 3 krävs för inspelning på 100Mbps. RX100 IV kan filma 4K-video kontinuerligt upp till 5 minuter.
*5: Utökat ISO-område endast tillgänglig för tagning av stillbilder
*6: För 35mm fullformatskameror med utbytbara objektiv (enligt Sony forskning den 26 juni 2015)
*7: När du fotograferar i 4K i Super 35mm-läget

4K BRAVIA®
Sony kommer också att visa upp sitt eleganta utbud av 4K BRAVIA tv-apparater som lanserades tidigare i år, inklusive 65"/55" X90C-serien som har dragit blickarna åt sig som världens tunnaste*1 LCD-TV – som mäter cirka 4,9 mm vid sin tunnaste punkt. För den europeiska marknaden kommer Sony också att introducera 75" X91C-serien som endast är 15 mm tunn. Sony kommer också visa upp S85C- och S80C-serierna (65"/55") av välvda 4K LCD-TV som drar in tittaren i händelsernas centrum med den fantastiska bildkvaliteten. Tack vare den integrerade 4K-processorn X1™ representerar alla dessa serier ett stort steg framåt när det kommer till klarhet, färg och kontrast. Varje serie har även Android TV, vilket ger oöverträffad tillgång till en mängd innehåll, intuitiv kontroll och enastående integrering med smartphones.

Förutom de tidigare utannonserade X94C- och X93C-serierna tillför Sony High dynamic range (HDR)-kompatibilitet till X91C-, X90C-, X85C- och S85C-serierna via en nätverksuppdatering*2. Med HDR-kompatibla tv-apparater kan tittaren njuta av ljusare färger, högre detaljrikedom och bättre kontrast, vilket ger utökad djupkänsla och fler detaljer än någonsin tidigare. Utrustad med Sonys unika X-tended Dynamic Range-teknik, som ger makalös kontrast, tar 4K BRAVIA-utbudet fram den fulla potentialen av HDR-grafik som inga andra tv-apparater som finns idag.

*1: För LCD-TV 20 tum eller större. Från och med tidpunkten för offentliggörandet.
*2
: Blir tillgänglig innan årets slut

Spel och nätverkstjänster
Sony Computer Entertainments virtual reality-system, "Project Morpheus", tar PlayStation®4 (PS4™) till nästa nivå och visar framtiden för spel. Genom att sätta på sig ett VR-headset blir spelaren insvept i en fullt verklig 360-graders virtuell värld, som om spelaren klev in i själva spelet. Spelarens rörelser spåras noggrant, om spelarens huvud roterar, roterar bilden av den virtuella världen naturligt och intuitivt i realtid. Utrustad med en 5,7" OLED-skärm med upplösningen 1920xRGBx1080 och 120fps, producerar Project Morpheus häpnadsväckande smidig grafik och uppnår en känsla av närvaro som tänjer på gränserna för spel. Project Morpheus är tänkt att släppas under första halvåret 2016.

Life Space UX
Dessutom kommer Sony visa upp produkter från sin Life Space UX-linje som skapar helt nya sätt att samverka med fysiska utrymmen. Den 10cm kubiska Portable Ultra Short Throw-projektorn projicerar 20" till 50"-bild trots sin kompakta storlek och kan sättas upp var som helst, till exempel på ett bord eller mot en vägg. Symphonic Light Speaker är en lysande högtalare som fyller varje hörn av rummet med kristallklart ljud. Båda produkterna kännetecknas av en ny, uppdaterad design och är planerade att släppas nästa vår.

Life Space UX-linjen – inklusive de nya produkter tillsammans med redan tillgängliga 4K Ultra Short Throw-projektorn och LED Bulb Speaker – syftar till att i grunden förändra hur användare interagerar med hemmet. Det ger användare större frihet att välja hur de ska använda sin omgivning, vilket ger nya, berikande sätt att leva genom mer meningsfulla, interaktiva utrymmen.

Seed Acceleration Program
Sonys Seed Acceleration Program är ett internt start-up-system som syftar till att driva på och lansera lovande nya affärsidéer som går utöver befintliga organisationsgränserna. Detta program har gett upphov till start-up-projekt som den smarta byggsatsen "MESHTM", "FES Watch", "Qrio Smart Lock", "HUIS CONTROLLER" och "wena wrist". Dessa produkter kommer att visas tillsammans för första gången på IFA 2015.

• Teknologi, allmänt

• sonyifa15
  • ifa15

Sony Corporation is a leading manufacturer of audio, video, game, communications, key device and information technology products for the consumer and professional markets. With its music, pictures, computer entertainment and online businesses, Sony is uniquely positioned to be the leading electronics and entertainment company in the world. Sony recorded consolidated annual sales of approximately $68 billion for the fiscal year ended March 31, 2015. Sony Global Web Site: http://www.sony.net/