​Sony presenterar nya utökade funktioner för inspelning ur olika vinklar för den kompakta RX0-kameran

Nya trådbundna och trådlösa lösningar för flera kameror ger ökad flexibilitet och fler kreativa möjligheter

Idag presenterade Sony, ett av världens främsta företag inom digital bildbehandling och världens största bildsensortillverkare, nya trådbundna och trådlösa lösningar för flera kameror för den mångsidiga RX0, vilket ger dagens innehållsskapare ökad flexibilitet, enklare hantering och fler kreativa möjligheter.

I RX0, som presenterades på IFA 2017, tar de avancerade bildbehandlingsfunktionerna från den hyllade Sony RX-seriens kameror plats i ett robust, vattentätt[i] och ultrakompakt kamerahus med de ungefärliga måtten 59 x 40,5 x 29,8 mm (B x H x D)[ii] och den låga vikten 110 g[iii]. Den nya kamerans minimala mått och mångsidighet gör den till ett kraftfullt verktyg både som enskild enhet och ihop med andra RX0-kameror för inspelning ur olika vinklar. Kameran har en helt symmetrisk objektivposition och en bildvändningsfunktion. Det ger flexibla monteringsalternativ när det är ont om utrymme och utökar dina kreativa möjligheter ytterligare.

Med den kompakta RX0-kameran får du två olika lösningstyper för inspelning och kontroll av flera kameror: en trådbunden lösning för exakt kamerasynkronisering och kontroll och en trådlös lösning för större bekvämlighet och flexibilitet.

Ny trådbunden inspelning med RX0 ur flera vinklar med kontrollenhet för kamera

Sony presenterar en ny kamerakontrollenhet (modell CCB-WD1) som ansluts till RX0[iv] och ger kamerakontroll via datorns webbläsare[v] och trådbunden IP-anslutning (internetprotokoll). I och med att kontrollsignalen konverteras till ett internetprotokoll kan kamerainställningarna göras[vi] via en ansluten dator varifrån som helst. Med en trådbunden anslutning av kamerans kontrollenhet får du betydligt smidigare kontroll och kan synkronisera flera par RX0-kameror och kontrollenheter – upp till 100 enheter[vii] totalt. Det gör att du kan skapa riktiga filmeffekter som ”bullet-time” och virtuell verklighet och filma viktiga evenemang ur unika vinklar.

När du använder flera par av RX0-kameror och kontrollenheter kan du ändra inställningarna och starta och stoppa inspelningen för alla anslutna kameror samtidigt. Det finns också en funktion för videosynkronisering som gör att du enkelt kan synkronisera kamerorna. Den minskar eventuella tidsglapp mellan kameror och underlättar arbetet med att sätta samman flera bilder för att skapa specialeffekter.

Du kan också överföra filer direkt till den anslutna datorn[viii] där du kan tilldela och ändra namn på dem för att undvika förvirring när du hanterar flera kameror. Allt som allt kan upp till 100vii enskilda RX0-kameror och CCB-WD1-kontrollenheter kopplas samman så att du får ett flöde för livevisning med flera kameror. Dessutom kan du själv ställa in inspelningsinställningar och -metoder med mera via kontrollenheten.

Priser och tillgänglighet

Den nya kontrollenheten CCB-WD1 börjar säljas i februari 2018

Förbättrad inspelning ur olika vinklar med den nya PlayMemories™ Mobile-appen

Med den senaste versionen av appen PlayMemories Mobile från Sony, version 6.2, utökas funktionerna för styrning av flera kameror ihop med RX0iv. Med den nya versionen av mobilappen kan användaren länka sin smartphone eller surfplatta till upp till 50 RX0-kameror via en åtkomstpunkt[ix] och sedan kontrollera dem samtidigt[x]. Förutom den tidigare möjligheten att ändra viktiga kamerainställningar kan alla anslutna kameror slås på och av samtidigt[xi] och användaren kan kontrollera och filma via separat tilldelade kameragrupper.

Den nya versionen av PlayMemories Mobile, version 6.2, lanseras den här månaden.

[ii]Ungefärliga mått

[iii]Ungefärlig vikt med batteri och media

[iv] Uppdatering av systemprogramvaran för RX0 krävs (schemalagd till januari 2018)

[v]Rekommenderad datormiljö

Operativsystem: Windows 7/Windows 8.1/Windows 10, Mac OS X 10.11/macOS 10.12–10.13

Webbläsare: Google Chrome, Internet Explorer, Safari

[vi]Använd bara i säkra nätverksmiljöer

[vii]Antalet enheter som kan anslutas varierar beroende på specifikationerna för utrustningen som används. Anslutning av upp till 100 enheter har testats (baserat på test utförda av Sony)

[viii]Upp till 4 GB per fil kan överföras

[ix]Antalet enheter som kan anslutas varierar beroende på specifikationerna för den åtkomstpunkt, smartphone eller surfplatta som används och installationsplatsens radiovågsmiljö. Anslutning av upp till 50 enheter har testats (baserat på test utförda av Sony)

[x] Använd bara med säkra Wi-Fi-anslutningar

[xi]Bluetooth-anslutning krävs. Antalet enheter som kan kontrolleras varierar beroende på specifikationerna för den smartphone eller surfplatta som används.

För mer information, vänligen kontakta:

Lene Agaard, PR Communications Manager Sony Electronics Nordic lene.aagaard@eu.sony.com

• rx0
  • wd1