Svensk fotograf på tredje plats i Sony World Photography Award 2019

Idag presenterar World Photography Organisation finalisterna i kategorierna Overall och Professional i Sony World Photography Awards 2019. Den svenske fotografen Cletus Nelson Nwadike kammar hem en tredjeplats i sin kategori.

World Photography Organisation meddelar idag att den svenska fotografen Cletus Nelson Nwadike tar hem tredjeplatsen i kategorin Still life för professionella fotografer med sin fotoserie The struggle for freedom i årets upplaga av Sony World Photography Awards.

I tävlingen deltog ett rekordhögt antal fotografer med 326 997 bidrag från 195 länder, vilket gör Nwadikes placering imponerande. Bidragen i den professionella kategorin består av fotoserier på fem till tio bilder och bedöms av internationella experter från media, museer, förlag och akademin.

Cletus Nelson Nwadike är en tidigare prisbelönad svensk fotograf och poet baserad i Aneby, Småland. Nwadike kommer ursprungligen från Nigeria och fotoserien han tävlat med skildrar hans personliga erfarenheter av Biafrakriget.

-Inbördeskriget mellan Nigeria och Biafra betalades med vårt blod, vår framtid och vår fantasi, säger Cletus Nelson Nwadike. Det var genom fotograferingen som jag fick tillbaka min fantasi och min frihet. När ljuset blev min mentor, så förändrades mitt perspektiv och jag önskade att slutartiden skulle sakta ned och låta mer ljus komma in i mitt land och in i mina drömmar.

Nwadikes politiska budskap i fotoserien gör att den sticker ut bland tävlingens andra bidrag, inte minst i kategorin Still life.

-Det är intressant att se ett politiskt bidrag i kategorin Still Life, säger jurymedlemmen Erin Barnett, Director of Exhibitions and Collections, International Center of Photography, USA. Nwadikes foton är mycket personliga och det märks att fotografen har en stark anknytning till bilderna. Det blir väldigt effektfullt med svart-vita bilder istället för färg. Det stärker relationen med det som hänt i det förflutna men som samtidigt är väldigt betydelsefullt för fotografen.

Som finalist i kategorin Professional är Nwadikes arbete publicerat i den årliga utgåvan av boken Sony World Photography Awards och ingår i utställningen Sony World Photography Awards Exhibition 2019 i Somerset House, London, för att sedan åka på världsturné.

World Photography Organisation anordnar Sony World Photography Awards för tolfte gången och är en av världens största och mest ansedda fototävlingar. Förutom Nwadikes framgång i tävlingen avslöjas idag övriga kategorivinnare i Professional, Competition, Open, Youth och Student. Titeln Photographer of the year tilldelades den italienska fotografen Federico Borella för hans fotoserie Five Degrees.

För mer information och fullständig lista på tävlingens vinnare, besök: https://www.worldphoto.org/galleries. Samtliga nominerade bilder finns tillgängliga att ladda ned för publicering på: www.worldphoto.org/press.

• foto