Sony släpper nydanande digitalt trådlöst mikrofonsystem

Innovativ produktserie med oslagbar ljudkvalitet och flexibilitet för broadcastbranschen.

Sony lanserar nu ett nytt trådlöst digitalt mikrofonsystem som består av en digital trådlös sändare, DWT-B01, en digital trådlös mottagare, DWR-S01D, och en digital trådlös adapter, DWA-01D. I systemet kombineras Sonys högkvalitativa ljudöverföringsteknik med möjlighet till simultan multikanalsanvändning vilket gör det här till en perfekt lösning för broadcastproduktion ute på fältet.

Digital lösning ger högsta prestanda

Efter många års utveckling och erfarenhet av ljudteknologi kommer nu Sonys första digitala lösning av den här typen. Fördelarna är många jämfört med traditionella analoga system. Kombinationen av 24-bit/48-kHz digital audio med 106dB dynamikomfång och 20Hz till 20kHz frekvensrespons ger en oöverträffad ljudkvalitet. Den bygger på Sonys original audio codec och får därmed en extremt liten fördröjning på mindre än 3,6 millisekunder.

Sonys innovativa digitala teknik ger en pålitlig, störningsfri signalöverföring med jämnt fördelat kanalutrymme. Det gör att man samtidigt kan använda upp till 60 procent fler mikrofoner än i ett analogt system vilket ger en ökad flexibilitet. Dessutom är de digitalt anpassade dataströmmarna krypterade för att man ska få en säker ljudöverföring.

Mångsidig funktion för olika användning

Alla produkter i Sonys digitala trådlösa mikrofonsystem har en rad inställningsmöjligheter för optimalt många användningsområden. Mottagaren DWR-S01D är världens första tvåkanals slotin-mottagare för XDCAM MPEG HD 422 videokameran (PDW-700) och kommande videokameror samt ger antingen AES3 digitala eller analoga ljudsignaler. Den har ett unikt tvåkanalsinterface för videokameror och kan också monteras på HDCAMTM, XDCAM®, Digital Betacam® och MPEG IMX® -videokameror med hjälp av adaptern DWA-01D.

Sändaren DWT-B01 kan användas antingen för linjeingång eller för mikrofoningång och den kan om så önskas fjärrstyras med hjälp av mottagaren DWR-S01D. Den kan användas med en rad strömkällor och kan också drivas med olika AA-batterier - inklusive alkaliska, litium och NiMH.

Packad med praktiska finesser för optimal funktion

Både mottagaren och sändaren har en rad avancerade finesser för utökad funktion. En lättläst bildskärm, dot-matrix OLED (organic light-emitting diode), gör det enkelt att uppfatta informationen med ett ögonkast - det kan gälla vilken mottagningskanal som används och statusen på audio- och RF-signalerna liksom detaljer om användarnamn och användargrupp. Dessutom kan metadata från sändaren och mottagaren reläas till videokameror vilket hjälper användaren att övervaka ljudöverföringens status.

Alla produkter i det digitala trådlösa mikrofonsystemet har konstruerats med tanke på att de ska vara praktiska. Utrustningen är lätt och kompakt (sändaren DWT-B01 är 10mm kortare än trådlösa mikrofonsändaren WRT-8B UHF) och den robusta konstruktionen gör att den är pålitlig - oavsett väder.

"Vårt digitala trådlösa mikrofonsystem ger en oöverträffad ljudkvalitet och flexibilitet," säger Simon Beesley, European Product Manager at Sony Professional Services Europe. "Den är perfekt för ENG/EFP-användning och vi tror att den kommer att skapa en rad nya användningsområden inom mediaproduktion."

SLUT

Lansering på marknaden: Oktober 2008

Priser exkl moms: DWT-B01 20500 kr

DWT-B01/6267 25870 kr

DWR-S01D 24600 kr

DWA-01D 7100 kr

-Anders Francke, Sony Sverige, 08-585450 00, 070-824 98 72, anders.francke@eu.sony.com

Sony tillverkar produkter inom audio-, video-, kommunikations- och informationsteknik för konsument- och proffs­marknaden över hela världen. Sony har med sina musik-, bild-, spel- och onlineverksamheter en unik position att vara ett av de ledande varumärkena inom konsumentprodukter.

Sony-koncernens försäljning för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006 uppgick till 54,96 miljarder euro (7 475 miljarder yen). Koncernen har 156500 medarbetare världen över.

I Europa nådde Sony en försäljning på 12,61 miljarder euro (1 715 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006, baserat på en genomsnittlig växelkurs under samma period på 136 yen på 1 euro.

Sony Europe, med huvudkontor i Sony Center vid Potsdamer Platz i Berlin, svarar för företagets europeiska affärsverksamhet inom elektronik och nådde en försäljning på 8,22 miljarder euro (1118 miljarder yen) under räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2006.

- Denna release är distribuerad från Sony Sverige, Lennart Thulin, Press/PR

• trådlös