BROCKHAMPTON släpper albumet ”ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE”

BROCKHAMPTON släpper albumet ”ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE”

Idag släpper hiphop-kollektivet BROCKHAMPTON albumet ”ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE”. Albumet som släpps via Question Everything/RCA Records innehåller de tidigare släppta låtarna ”BUZZCUT” featuring Danny Brown och ”COUNT ON ME” samt gästspel av artister som A$AP Rocky, A$AP Ferg, Charlie Wilson, och JPEGMAFIA m.fl.

The New York Times beskrev singeln ”BUZZCUT” så här; "top-notch chaos — a frenetic, nerve-racking stomper (featuring an elastic verse by Danny Brown) that nods to N.W.A., the Beastie Boys, the Pharcyde and beyond".

BROCKHAMPTON har de senaste veckorna teasat om albumet genom trailers där man kunnat se The RZA och Rick Rubin och delar av gruppens samtal med de hyllade producenterna medan de spelade in skivan. Albumet släpps på samtliga digitala plattformar och som en limited edition box innehållande sju specialutgåvor på CD. Den fysiska utgåvan innehåller dessutom exklusivt fyra bonuslåtar och hittas på SHOP.BRCKHMPTN.COM.

ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE” blir uppföljaralbumet till BROCKHAMPTONS senaste album ”GINGER” som släpptes 2019 och innehöll globala hitsingeln ”SUGAR” som sålt Guld i Sverige. Det nya albumet skrevs under pågående pandemi när gruppen upplevde isolering och personliga förluster men också blev påminda om stark vänskap. På det nya albumet ”ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE reflekteras det därför kring upp och nedgångar och att hitta ljuset i sitt liv.

Media hyllar Brockhampton för det nya albumet.
Billboard - "the kind of ferocious audacity that made them household names in the first place."
EW - "a testament to Brockhampton's singular sonic world"
PAPER - "As weird and chaotic as you'd hope"

BROCKHAMPTON - ROADRUNNER: NEW LIGHT, NEW MACHINE – Låtlista:

1. BUZZCUT (feat. Danny Brown)
2. CHAIN ON (feat. JPEGMAFIA)
3. COUNT ON ME
4. BANKROLL (feat A$AP Rocky and A$AP Ferg)
5. THE LIGHT
6. WINDOWS (feat. SoGone SoFlexy)
7. I’LL TAKE YOU ON (feat. Charlie Wilson)
8. OLD NEWS (feat. Baird)
9. WHAT’S THE OCCASION?