Camila Cabello slår rekord och dominerar topplistor med debutalbumet

Camila Cabello slår rekord och dominerar topplistor med debutalbumet

Camila Cabellos självbetitlade debutalbum som släpptes den 12 januari blev snabbt #1 på iTunes i över 100 länder och slår därmed rekord som det debutalbum som fått flest iTunes ettor. Albumet gick raka vägen in som etta på Billboard Top 200 i USA, och på albumlistan i länder som Sverige, Kanada, Mexiko, Norge och Nederländerna.

Efter sju veckor på andraplatsen går popstjärnans hitsingel ”Havana” in som etta på singellistan, Billboard Hot 100, och blir därmed hennes första låt som Billboardetta. ”Havana”, som certifierats tre gånger platina i USA och Sverige har även gjort Camila Cabello till den kvinnliga artist som under de senaste fem åren toppat radiolistan flest veckor i rad i USA. Även i Storbritannien har ”Havana” toppat radiolistan i fem veckors tid och är därmed den mest framgångsrika singeln av en kvinnlig artist på radio sedan Adeles ”Someone Like You”, 2011.

Under den gångna releaseveckan har Camila Cabello gjort en rad stora TV-framträdanden med nya singeln ”Never Be The Same”. På The Tonight Show Starring Jimmy Fallon gjorde Camila tillsammans med The Roots en charmig makeover av ”Havana” som ses här. Camila uppträdde och intervjuades även av EllenGood Morning America och gästade MTV’s TRL.

Förutom att dominera topplistorna runt om i världen har Camila Cabellos nya album hyllats av kritiker:

Stereogum “crisp and focused, engineered for world domination at a time when the sound of pop has become decidedly thin and ephemeral”.

NME “edgier moments” 4/5 stjärnor.

The Times London “an unlikely cross between Mariah Carey and Joni Mitchell, and it is rather lovely.”

År 2018 har bara börjat och redan nu ser Camila Cabello ut att bli årets queen of pop!

Mer Camila Cabello: