Daft Punk släpper singeln “Give Life Back To Music” och gör succé på Grammy Awards

Daft Punk med kritikerrosade albumet ”Random Access Memories” stod som Grammy Awards stora vinnare i söndags då de belönades med FEM priser, inklusive prestigeutmärkelsen ”Album of the Year”. Övriga priser som den franske robotduon plockade hem var ”Record of the Year” (”Get Lucky”), ”Best Pop Duo/Group Performance” (”Get Lucky”), ”Best Dance/Electronica Album” och ”Best Engineered Album”. Därmed vann Daft Punk i alla kategorier som de var nominerade i.

Totalt har nu Daft Punk belönats med sju Grammys – de tidigare priserna fick de 2009 för ”Best Electronic/Dance Album” och ”Best Dance Recording” för albumet ”Alive 2007”.

I söndags gjorde Daft Punk sitt första liveframträdande på sex år och det var deras andra TV-framträdande någonsin. Uppträdandet gästades av inga mindre än Stevie Wonder, Nile Rodgers och Pharrell Williams i en magnifik version av världshiten ”Get Lucky”.

Uppträdandet sammanfattar ett fantastiskt år för Daft Punk. ”Get Lucky” är utsedd till ”#1 Song of the Year” av Rolling Stone och singeln har sålt över 7 miljoner digitala exemplar världen över samt belönats med 3 x platina i USA. Albumet ”Random Access Memories” sålde över 1 miljon exemplar under releaseveckan och gav Daft Punk sin första albumetta i många länder världen över, inklusive USA, Storbritannien och Frankrike. Till dags dato har albumet sålt över 3 miljoner exemplar och ”Random Access Memories” har utsetts till ”Årets Bästa album” av ett stort antal kritiker världen över.

Efter succén med ”Get Lucky” och ”Lose Yourself To Dance” kommer nu singel nummer tre från albumet, “Give Life Back To Music”.

www.daftpunk.com