​Deportees släpper idag ’Time Is The Tiger (Academics Remix)’ - åker ut på stor Sverigeturné i höst

Deportees släppte den 17 maj sin hyllade 5-spårs EP 'Re-dreaming’. En av singlarna från denna, ’Time Is The Tiger’, har nu fått en remix gjord av Academics som släpps idag 14 juni.

Lyssna: http://open.spotify.com/album/1Pz6ca6895qo3tqKgaXyUA

Alexander "Academics" Juneblad är artisten, producenten och låtskrivaren från Umeå som arbetat med artister som t ex Fricky. Academics har fungerat som Frickys ständiga producent och mejslade tillsammans med denne fram ”Aqua Aura EP” som blev en av förra årets mest omskrivna debuter och som blev trippelt Grammis-nominerad och prisades på P3 Guld. Han har dessutom jobbat med Cleo, Daniel Adams-Ray, Trainspotters och Eric Gadd, för att nämna några. Som artist har han under både sitt eget namn och Academics släppt "Journal I”, "Journal II", "Tare Lugnt 4" och undergroundklassikern "Parken”. Den 17e maj släppte han singeln "Journal III" (ang. kilskrift), komponerad tillsammans med trummisen Thomas Hedlund i Deportees.

Academics är alltså från Umeå, samma stad som Deportees och är vän och ett stort fan av bandet sedan länge.

Om Deportees säger Academics:

"Deportees är ett av få band jag verkligen kan säga att jag vuxit upp med. När jag kom hem vid given fredag eller lördagkväll (när jag fortfarande bodde hos mina föräldrar), så var det till vibrafonen/klockspelet i When They Come eller gitarr-riffet i Great Hights (en av de första låtar jag producerade när jag var typ 16 samplade jag den senare, stäm mig inte). Klangfärgerna och vemodet influerade mig starkt, flyttade in i mig, så Deportees musik är för mig nästan mer än känsla i mitt hjärta än vad det är musik. Den enda gången jag hållit på att dö, längs Blå Vägen mellan Hemavan och Umeå, så fick bilen kast exakt när refrängen droppade i Turn BackTime."

Om inriktningen på sin remix berättar han:

"Jag har försökt att med värdighet och respekt förena mitt eget abstrakta, naiva och skakiga drömlandskap med det trygga och sorgligt vackra i Time of the Tiger. Jag försökte blanda den från västerlandet (på 80talet) projicerade idén om urstadiet och det farliga (symbolen tigern, bandlös bas, se Paul Simons Graceland) med modernt stressat rullande 808:or i ett försök att bryta ut ur tiden eller binda samman olika tider, på lek.”

Efter att ha gjort ett gig under våren, det på 4 minuter utsålda Fasching i Stockholm, spelar Deportees i sommar på en del utvalda festivaler som t ex Way Out West, Trästockfestivalen (Skellefteå) samt Trädgården i Stockholm. Från denna Faschingspelning har Deportees nu även släppt en livevideo till låten ’A Love Design’ som kan ses här:

Under hösten gör bandet sen en stor Sverige-turné och biljetterna till dessa släpps idag kl. 10.00 (www.luger.se)

Deportees höstturné (fler datum tillkommer)

7 Nov - Oslo / Krøsset

8 Nov - Örebro / Satin

9 Nov - Östersund / Storsjöteatern

15 Nov - Norrköping / Arbis

16 Nov - Lund / Mejeriet

22 Nov - Gävle / Konserthuset (Foajén)

29 Nov - Falun / Magasinet

5 Dec - Linköping /Konsert & Kongress (Backstage)

6 Dec - Uppsala / Katalin