Hitmakerskan Sia släpper albumet “1000 Forms of Fear” den 4 juli

Hitmakerskan Sia släpper albumet “1000 Forms of Fear” den 4 juli

Den framgångsrika sångerskan, låtskrivaren, producenten och hitmakerskan Sia Kate Isobelle Furler mer känd som Sia släpper nytt album den 4 juli. Albumet ”1000 Forms of Fear” är producerat av Greg Kurstin och inspelat i Echo Studio i Los Angeles, Kalifornien. Första smakprovet från det kommande albumet är mäktiga ”Chandelier” (Sia och Jesse Shatkin) och Eye of the Needle” (Sia och Christopher Braide).

Australiensiska Sia har gett ut fem album som soloartist och som låtskrivare har hon fullkomligt dominerat musikscenen. Sia ligger bakom många av vår tids monsterhits och bara under 2013 levererade hon framgångsrika låtar åt Rihanna (“Diamonds”), Katy Perry (“Double Rainbow”), Britney Spears (“Perfume”), Beyoncé (“Pretty Hurts”) och Celine Dion. Utöver det har hon även hunnit göra samarbeten med Diplo, The Weeknd, Kylie Minogue, Angel Haze och nu senast Brooke Candys EP ”Opulence”. Sia har även skrivit, och lånat ut sin röst på, låtar som “Titanium” med David Guetta, “Beautiful Pain” med Eminem och “Wild Ones” med Flo Rida.

Den hyllade videon till ”Chandelier” är regisserad av Sia och Daniel Askill och inspelad i downton Los Angeles. I videon hänförs tittaren av 11-åriga Maddie Ziegler som dansar ut varenda känsla i kroppen. Den enormt begåvade Maddies dans i kombination med Sias storslagna röst har berört människor världen över och videon har på kort tid setts över 21 miljoner gånger på YouTube.

Precis som låten har videon fått stor uppmärksamhet och Pitchfork säger: “Sia’s voice blasts off, the swelling strings propelling her past her contemporaries in the inspirational-pop stratosphere. It’s a jaw-dropping vocal performance that’s enough to convince you she could have a stadium-touring career of her own. The video is filled with the same irrepressible spirit that colors this song.”

The Huffington Post om “Chandelier”:  “Sia has co-written great pop songs for a number of artists – Britney Spears, Katy Perry, David Guetta, Flo Rida and Rihanna- but she decided to keep this one for herself: ‘Chandelier,’ the first solo single the Australian singer has released in four years, and the best Rihanna song of 2014.”

Sia släppte nyligen fotoramen och hashtagen #siaselfie där fans kan ta en bild på sitt ansikte och få Sias frisyr, den ikoniska blonda bobben. För mer information besök: http://www.siaselfie.com

Låtlista “1000 Forms of Fear”

Chandelier
Big Girls Cry
Burn the Pages
Eye of the Needle
Hostage
Straight for the Knife
Fair Game
Elastic Heart (*produced by Diplo, co-produced by Greg Kurstin)
Free the Animal
Fire Meet Gasoline
Cellophane
Dressed In Black

Förhandsboka albumet ”1000 Forms of Fear” på iTunes.

Mer Sia: