Kygo – Snabbast att nå en miljard streams i Spotifys historia.

Kygo – Snabbast att nå en miljard streams i Spotifys historia.

Kygo har sedan släppet av ”Firestone” belönat Sverige och världen med stora låtar som alla nått strålande framgångar på streamingtjänsterna - inte minst på Spotify.

I dagarna kunde Spotify avslöja att Kygo är den hittills snabbaste artisten i Spotifys historia att spränga 1 miljard streams-gränsen, dessutom på mindre än ett år.

Spotify har valt att utse Kygo till sin Spotlight-artist. Valet är baserat på streamingframgångarna i Kygos hemland Norge samt engagemanget inom Spotify. Spotify som på ett tidigt stadium valde att satsa på Kygos växande popularitet och använda sin globala plattform för att introducera honom för nya fans i Europa och sedan världen över.

Spotifys första insats kom vid släppet av ”Firestone” i december 2014. Singeln fick en flygande start i Europa och tack vare detta sjösatte man en global Spotlight-kampanj. Den årslånga kampanjen har varit av största värde, inte bara vid släppet av Kygos fem singlar t ex ”Firestone” med 336m streams och ”Stole The Show” med 305m streams, utan också för att bygga upp Kygos Daylist Playlist med 50k följare samt Originals & Remixes, med 127k följare.

Kygo är just nu den 20:e mest streamade artisten på Spotify globalt och har mer än 14 miljoner lyssnare per månad. 8 miljoner av dessa lyssnare klassas som ”fans”, (har sparat ner Kygos musik alt. spelar musiken regelbundet), vilket är att jämföra med 60% av alla Kygos lyssnare. Detta är en mycket hög procent i jämförelse med liknade artister.

-Att nå denna miljardsmilstolpe på så kort tid är overkligt och jag vill verkligen säga Tack! till precis varje person som har streamat mina låtar det senaste året. Jag är så lycklig att ni har uppskattat och lyssnat på mina tracks och jag ser verkligen fram emot att dela mitt album med er nästa år – Kygo

Igår uppmärksammade även The Wall Street Journal Kygos framgångsresa och det imponerande tempot mot att nå ofattbara 1 miljard streams.

Idag kan du även se nya videon ”Stay – Atlantis Live Session” till Kygos senaste singel ”Stay” feat. Maty Noyes. Låten ligger just nu 3:a på svenska Spotifylistan och på 15:e plats på den globala. ”Stay - Atlantis Live Session” är inspelad i Atlantis Studio i Stockholm, december 2015.

"Stay- Atlantis Live Session" Embeded kod:
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/K2HVAf_iRCk" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Följ Kygo:

Petra Åkesson