Natalie Maines från Dixie Chicks gör solodebut

Natalie Maines från Dixie Chicks gör solodebut

Karismatiska sångerskan och Grammy-pristagaren från Dixie Chicks, Natalie Maines, släpper sitt första soloalbum, ”Mother”, 8 maj. Vad som började som en rolig session med vännen och tillika sångaren, låtskrivaren och berömda gitarristen Ben Harper, utvecklades snabbt till ett seriöst soloprojekt från en av vår generations mest eftertraktade röster. Albumet innehåller Natalies tolkningar av bland annat Pink Floyd, The Jayhawks och Jeff Buckley och visar en rockigare sida hos sångerskan än vad vi är vana att höra när hon sjunger med Dixie Chicks. Även om "Mother" innehåller gästspel från övriga bandmedlemmar i form av låtskrivare till låten ”Come Cryin’ to Me” och Natalie gärna ville ha med de i någon form så är hon noga med att påpeka att detta är en helt egen inriktning:

"I wanted this music to be very different from the Dixie Chicks. Lots of albums by lead singers might just as well have been made by the band, but I think this is very different from anything the Chicks could make. That separation and distinction was important."

Låten “Mother” släpptes till en början på skivan ”West of Memphis: Voices for Justice” som soundtrack till dokumentären “West of Memphis” – en film som berättar historien om tre tonåringar som under 1993 blev felaktigt fängslade, anklagade för mord på tre barn och satt fängslade i 18 år. När Natalie framförde låten “Free Life”, som också är en av låtarna på det nya albumet, under en protestceremoni för de fängslade blev det en favoritlåt för Lorri Davis som är gift med Damien Echols – en av de fängslade. Paret gästade nyligen även Skavlan och berättade om den 18-åriga kampen för frihet som Natalie Maines engagerat sig starkt i.

Natalie Maines är som del i gruppen Dixie Chicks den bäst säljande kvinnliga gruppen genom tiderna och har sålt över 30 miljoner album samt vunnit 13 Grammy Awards.

Video till ”Free Life”: http://www.youtube.com/watch?v=YoIuvdgpzTM

Albumet ”Mother” släpps som CD och vinyl 8 maj.

För mer information om Natalie Maines:
www.nataliemainesmusic.com