Nea inleder fullspäckat år med nya singeln ”A Lover Like Me” - från kommande debutalbumet

Artisten & låtskrivargeniet Nea blickar fram mot ett spännande år. Idag släpper hon ”A Lover Like Me”, den första singeln från hennes kommande debutalbum TRANSPARENT som släpps i höst. Soundet är influerat av Neas egna favoriter från 90-talet, med namn som The Cardigans och Alanis Morissette. ”A Lover Like Me”, som handlar om att inte ”settle for less”, är skriven och producerad av Nea och Daniel Ledinsky (Tove Lo, Shakira, Rihanna och Kent).

Låten skrev jag och Daniel på några timmar. Den bara hände vilket är den bästa känslan som finns. Även sången spelade vi in i ett par snabba tagningar som vi tänkte göra om senare men i slutändan behöll rakt av. Jag älskar att både låten och vokalen inte är helt perfekt, att det finns en kant på det.” - Nea

Lyssna på "A Lover Like Me" HÄR.

På debutalbumet som kommer i höst har Nea jobbat i tätt samarbete med Daniel Ledinsky. Hon beskriver det genomgående soundet som “energiskt, organiskt, kaxigt, ibland lite old school”.

När Nea släppte debutsingeln ”Some Say” hösten 2019 blev låten den nionde mest spelade på radio i Europa, toppade listorna i fler än 20 länder och har idag (inkl. remixen) över en halvmiljard spelningar bara på Spotify. Nea följde upp med hitsinglar som ”Dedicated” och ”Drunk Enough To” och har gjort collabs med artister som Felix Jaehn, SHY Martin och Sam Fischer. För sina prestationer har hon gjort sig förtjänt av flera nomineringar - däribland Grammis (Årets Kompositör), P3 Guld (Framtidens Artist) samt Regeringens exportpris för extraordinära prestationer.

Nea är allmänt ansedd som en av Sveriges främsta låtskrivare, en karriär hon bemästrade långt innan sitt artisteri. Hon har skrivit låtar till artister som Zara Larsson, Molly Sandén, Benjamin Ingrosso och många fler. I vår är hon, utöver att vara musikaktuell, även låtskrivarexpert i SVT’s kommande musikprogram Songland där hon sitter i panelen tillsammans med Carl Falk Gramer och Elias Kapari. Programmet har gjorts i amerikansk TV och idén kommer ursprungligen från Dave ”Eurythmics” Stewart.

”A Lover Like Me” släpps via Milkshake / Sony Music.

Nea på Instagram I TikTok I Youtube