Newkid släpper albumet 'MOUNT JHUN' idag

Newkid släpper albumet 'MOUNT JHUN' idag

Newkids singel ”Kanske var vi rätt bra ändå” har de senaste veckorna toppat listorna och spelas flitigt på P3’s A-lista. Idag släpper han sitt tredje album MOUNT JHUN och om två veckor kliver han in som deltagare i årets upplaga av Så Mycket Bättre.

LYSSNA HÄR: Newkid.lnk.to/MountJhun

Det var 10 år sedan Newkid släppte sin första låt. Mycket har hänt sedan dess – med musiken och med honom som artist. Men en sak har varit bestående sedan start, det starka bandet han känner till sina fans och den plattform de bygger tillsammans. Det är, som Alex uttrycker det, ”en team effort” i allra högsta grad. När han tidigt under Covid-19 karantänen spelade in sina KARANTÄN VIBBAR hemma i vardagsrummet var drivkraften att han ville ge tillbaka till sina fans. Klippen med hans covers fick mycket kärlek och har setts snart en miljon gånger på hans Instagram. De ledde också indirekt till att han nu har en plats i Så Mycket Bättre 2020.

”Allting landar i att du är vad dina fans gör dig till. Jag hittar motivation och inspiration i att veta att det finns lyssnare som också känt eller känner det jag sjunger om, och om någon känner det här, då är det värt all tid vi lägger ner!” – berättar Newkid.

Efter ett sex års uppehåll från musiken släppte Newkid för två år sedan sitt andra album SS/AW18 inkl. platinasäljande singeln ”Lakan”. Han har, förutom att släppa egna låtar, även gästat stora hits som bland annat ”LeyLey” remixen med Dani M & Simon Superti, Molly Sandéns ”Utan dig” och Tjuvjakts senaste singel ”Apelsinskal” som gick in topp 10 på Spotify. Under 2019 var han på stor turné med över 40 spelningar runtom i landet, inkl. sin första headlinespelning på Vasateatern i Stockholm.

Från scenen märkte Newkid ett skifte. Hans publik hade tidigare dominerats av tjejer, men under Fäller Ingen Tour turnén kom fler och fler killar, höll om varandra och sjöng med till alla kärlekslåtar. Från detta väcktes en stark vilja hos Newkid att spräcka hål på den så rotade machokulturen, där det inte är okej att visa känslor. Han vill med sin musik visa att det kan få vara känslosamt och fett, på samma gång.

”Jag har nära till känslor och känner alla typ av känslor väldigt starkt, både dom glada och dom ledsna. Albumnamnet MOUNT JHUN är namnet på en fiktiv vulkan, som symboliserar mig och mina känslo-stormar.” – berättar Newkid.

FÖLJ Newkid: InstagramYoutube