​Paul Simon släpper remixutgåva av klassiska albumet ”Graceland” i juni – fem av låtarna kommer redan nu!

I samma veva som nya albumet släpps så åker även Simon ut på en omfattande turné, Homeward Bound - The Farewell Tour med ett stopp i Stockholm, Sverige den trettionde juni.

Ofta utnämnts som en av de mest ikoniska albumen i rockhistorien, Paul Simons ”Graceland” från 1986, har blivit med remix. Låtarna är producerade av electro-och housemusik legender som bland annat MK, Richy Ahmed, Paul Okenfold och Groove Armada.

Projektet ”Graceland - The Remixes”, innehåller 12 spår sammanlagt och inbegriper artister som representerar en bred skala musikgenres, bland annat Deep House, Afro House, DnB samt Tech House. Producent och projektledare för produktionen är Michael Gaiman, AKA The Duke of New York.

“To say it was an honour to mix one of Paul Simon’s tracks is an understatement,” säger Richy Ahmed, när han refererar till has remix av låten “The Boy In The Bubble”. “It is one of my favourite tracks ever.”

“What do you say when someone asks you to remix a classic? Well normally, No!” skrattar Andy från Groove Armada. “It’s a rule we’ve managed to follow for 20 years. Until we got a call about remixing a track from Graceland. Here was an album…which had opened our ears to a new world of sound. We decided to break the rule because we could choose a tune. In [“You Can Call Me Al”] was a horn riff which we’d been dropping in our sets ever since we tried it at Fais Do-Do’s Ballroom in LA back in 1998 and it created an electric moment of dancefloor unity. So the remix wrote itself and our ace-in-the-pack Horn Drop is now public property.”

Lyssna på de spår som redan nu finns tillgängliga här:

1. The Boy In The Bubble (Richy Ahmed Remix)

2. You Can Call Me Al (Groove Armada Dub Redemption Remix)

3. Graceland (MK's KC Lights Remix)

4. Crazy Love Vol. II (Paul Oakenfold Extended Remix)

5. All Around The World Or The Myth Of Fingerprints (Photek Remix)

Paul Simons Graceland - The Remixes släpps den första juni 2018 via Legacy Recordings/Sony Music.

Fullständig tracklist:

1. Joris Voorn – Homeless

2. Joyce Muniz – Gumboots

3. Sharam – I Know What I Know

4. Paul Oakenfold – Crazy Love, Vol. II

5. Richy Ahmed – The Boy In The Bubble

6. Groove Armada – You Can Call Me Al

7. Rich Pinder & Djoko – Under African Skies

8. MK with KC Lights – Graceland

9. Gui Boratto – That Was Your Mother

10. Thievery Corporation – Diamonds On The Soles Of Her Shoes

11. Photek – All Around The World Or The Myth Of Fingerprints