Råsa debuterar kaxigt och skitigt med singeln ”97”

Råsa debuterar kaxigt och skitigt med singeln ”97”

Råsa är en personlig och energisk ny popartist som gör svensk pop med stor dramatik. Inspirationen hittas i skatepunkens attityd och Amy Winehouses 60-tals vibe väl paketerat till lekfull kaxig pop där musiken tillåts vara lite skitig. Debutsingel heter ”97” och handlar om systerskap. Låten är skriven av råsa själv tillsammans med Mattias Jonsson och Fredrik Lundström som även har producerat.

Lyssna på "97" HÄR

Artisten råsa heter egentligen Josefin Myrberg och även om hon själv beskriver de båda som en och samma person så skiljer de sig något åt. Råsa är en konstform, ett alter ego där knasiga tankar, känslor och sånt man enligt “norm” lärt sig att inte prata om öppet får ta plats. Råsa är en fristad likt ett utrymme för artisteriet att blomstra. Även om råsa är debutant så är Josefin allt annat än okänd sedan tidigare, år 2014 såg vi henne blomstra ut och ta sig till tredje plats i Idol, och senast gästade hon på Anis Don Deminas låt ”1+1” som har över 2 miljoner streams.

I råsas texter och musik får vi följa hennes tankar likt en dagbok av självupplevda händelser eller påhittade drömmar, oftast hämtat från något som stör henne eller som hon inspireras av. Allt levererat med attityd på ett ödmjukt sätt.

”Jag pratar ofta i mina känslor och är en väldigt känslostyrd människa, jag gråter nästan varje dag och gärna mycket, men jag skrattar också varje dag. Det finns ingen bättre känsla än att dela sina upplevelser med andra. Jag vill känna den känslan med dom som lyssnar på min musik. Det vore en dröm att skapa ett rum där alla känslor är tillåtna tillsammans med min publik. Rent genremässigt skulle jag beskriva min musik likt svensk pop som är lite ful/skitig. De behöver inte vara perfekt, för livet är inte det ändå.”

Följ råsa: Instagram