Skotska stjärnskottet Katie Gregson-MacLeod gästar Bianca Talkshow ikväll och framför ”complex”

Katie Gregson-MacLeod är en 21-årig singer & songwriter från skotska höglandet som just nu gör stor succé på internet och i verkligheten med sin singel ”complex”. Låten med den sorgsna och ärliga texten om obesvarad, olycklig kärlek har fått enorm spridning världen över, och Katies resa från osignad till skivbolagssignad artist är också en stor snackis.

Innan Katie postade klippet med refrängen ur ”complex” på TikTok hade hon en ganska lugn tillvaro i hemstaden Inverness där hon arbetade som barista och pluggade på universitetet. När klippet tog fart blev Katie erbjuden ett flertal skivkontrakt med både små och stora bolag, men hon valde till slut Columbia Records i London. Kort därefter släpptes låten i full version med namnet ”complex (demo)” – och för några veckor sedan släpptes en ny version av låten med produktion av välkända och erkända Greg Kurstin (Adele, Paul McCartney, Maggie Rogers). Lyssna här!

Ikväll gästar Katie Gregson-MacLeod Bianca Talkshow som sänds 22:00 på Kanal 5 och streamas hos Discovery+. Katie framför ”complex” för första gången i TV och hon sitter ned i fåtöljen med sina nya svenska vänner Carina Berg, Carolina Gynning, Erik Ekstrand och Bianca såklart. Katies energi, humor och värme går hem hos alla.

Idag 16:00 svensk tid har musikvideon till ”complex” världspremiär och videon är en hyllning till Vanessa Carltons klassiska ”A Thousand Miles”. Mer musik från Katie och en fin fortsättning på karriären väntar i höst och i framtiden.

“an elegiac capturing of the hollow, zombielike experience of loving someone far more than they can, or will, love you back.”
The New York Times

"A plaintive, heart-tugging ballad about unrequited love, 'complex' showcases Gregson-MacLeod’s innate musicality, the descending piano chords underpinning vocals rich with vibrato and longing"
The Sunday Times

"Katie Gregson-MacLeod’s songwriting is as dynamic as it is honest as it meditates on the pitfalls of complicated love"