AlvaMarit's ”Just Go” - om att våga bryta upp, om att våga slå sig fri.

Våga bryt upp, våga slå dig fri... - AlvaMarit släpper nya singeln "Just Go"

Singer-songwriter AlvaMarit, igen i samarbete med producentlegenden Lars Halapi, ger oss nya singeln ”Just Go som ljudvärldsmässigt följer i ”Salvation”s spår. Det är den andra singeln från det kommande albumet "Ascending". Låten handlar om att våga bryta upp, lämna bakom sig det som inte längre hjälper en att växa och utvecklas. Att inse att man är klar med något. Eller någon. Ett statiskt fjärdedelskomp möter en rörlig melodi som liksom vill slå sig fri.

Singelrelease på fredag den 10 November.

Just Gohandlar om att våga slå sig fri från sådant som inte längre hjälper en. Att släppa taget, gå vidare, inte låta någon annan sno ens energi. Det kan vara en kollega på jobbet vars kritik bara sänker en, en relation där man försöker att uppfinna hjulet, hitta på nya omvägar, i stället för att inse att man är klara med varandra. Eller att våga testa något som man drömt om, prova att vara någon som man tror att man skulle kunna vara. Som i textraden: ”if you need something else, don’t hate yourself, just go”.

Jag skrev tre olika texter till låten innan jag bestämde mig för den här. En handlade om att vara med någon som är mer kär än man själv är.

En annan om att någon som beter sig dåligt kommer att få sin dom – typ karma.

Och så den här, som kanske mer drar åt det första temats håll. Men med ett slags bakgrundshistoria om att det kanske var bra en gång, och sedan så utvecklas man åt olika håll.

Det handlar väl hursomhelst om dragkampen mellan att vara i något som man inte trivs med och att bryta upp.

Kanske melodin begär en sådan typ av text? Jag vet inte. När den kom började allt med fjärdedelskompet i klaviaturet, den ville bli en ”sån” låt.

Sedan kom en ganska rörlig melodi på det. Så på ett sätt ger ju det ganska statiska fjärdedelskompet och den rörliga melodin också prov på dragkampen mellan två olika sätt att vara, eller göra något. Men alltså, som vanligt, jag tror att man får lyssna och se om det är något i låten som ”pratar med en” helt enkelt. Jag gillar den i alla fall! - AlvaMarit