WHAM! släpper samlingsalbum och Netflixdokumentär

WHAM! släpper samlingsalbum och Netflixdokumentär

SONY MUSIC SLÄPPER

WHAM! THE SINGLES: ECHOES FROM THE EDGE OF HEAVEN DEN 7 JULI

Dags att fira 40 år med WHAM!, Englands mest älskade och populära duo.

Detta är vad fansen väntat på… WHAM! The Singles: Echoes From The Edge Of Heaven släpps den 7 juli.

Detta samlingalbum släpps i en mängd olika utgåvor inklusive en 7 tums vinylväska och innehåller alla hits som sträckte sig över fyra bländande och framgångsrika år. Från 1982 års Young Guns (Go For It) fram till The Edge Of Heaven från 1986. Längs vägen släpptes några av den mest upplyftande musiken under denna tidsperiod: WHAM! RAP! (Enjoy What You Do), Bad Boys, Club Tropicana, Wake Me Up Before You Go-Go, Freedom, Last Christmas, Everything She Wants och I’m Your Man!

George Michael och Andrew Ridgeley bildade WHAM! 1981. De träffades på gymnasiet i den lilla staden Bushey och kom att bli en av de mest framgångsrika popgrupperna på 80-talet med mer än 30 miljoner sålda skivor världen över. Och nu flera generationer senare, så fortsätter deras musikaliska pärlor att inspirera nya grupper av fans.

George och Andrew släppte elva singlar som WHAM!. Fem av dessa,(Wake Me Up Before You Go-Go, Freedom, Last Christmas, I’m Your Man och The Edge Of Heaven) toppade Englandslistan, medans i USA, så toppade Wake Me Up Before You Go-Go, Careless Whisper och Everything She Wants listorna. Alla kom från samma album, Make It Big, som sålde sex miljoner exemplar enbart i USA. Killarna toppade listorna även i ett flertal länder såsom Australien, Kanada, Frankrike, Holland, Italien, Irland, Sydafrika och Schweiz

1985 blev WHAM! den första västerländska gruppen att uppträda i Kina där gruppens två hänförande konserter kom att bryta åtskilliga kulturella barriärer.

WHAM! turnerade över hela världen. Deras The Big Tour under 1984 och 1985, omfattade trettionio konserter för att supporta deras multiplatinum säljande album - Make It Big.

Den 28 juni 1986, tog WHAM! farväl inför sjuttiotvåtusen fans på Wembley Stadium. På konserten gästades bandet av deras gode vän Elton John. Det bästa av allt var att George och Andrews vänskap var lika stark i slutet som när dom började och deras musik har aldrig känts för gammal

WHAM! The Singles: Echoes From The Edge Of Heaven släpps som CD, 2LP, 10CD box set, deluxe vinyl singles 7” box set och digitalt.

PRE-ORDER: http://wham.lnk.to/TheSingles

Detta samlingsalbum utges i samband med att Netflix släpper WHAM! The Documentary den 5 juli.

WHAM! är en dokumentär som fångar hela bandets karriär regisserad av Chris Smith (Fyre Fest, Sr) och producerad av John Battsek (The Deepest Breath) och Simon Halfon (Supersonic). Med en oöverträffad tillgång av George och Andrews personliga arkiv inklusive aldrig tidigare visade bilder och tillsammans med sällsynta och ohörda intervjuer tas vi med på WHAM!'s otroliga resa från skolkompisar till superstjärnor.