Ny version av Sophos Mobile gör det enklare att säkra mobila enheter

Sophos Mobile 8 är IT-säkerhetsföretaget Sophos nya version som ger en integrerad hantering av företagets mobila enheter. Lanseringen sker på Mobile World Congress i Barcelona och ger systemadministratörer och säkerhetsansvariga ett verktyg som hanterar applikationer för både MacOSx och Windows 10 i en och samma plattform.

– Med Sophos Mobile 8 kan vi i ännu högre grad erbjuda en användarvänlig och effektiv lösning som inte är tidskrävande och dyr. Sophos Mobile 8 sparar tid för administratörerna och säkrar produktiviteten hos användarna samtidigt som företagen höjer säkerheten i sin IT-miljö, kommenterar Ola Björling, ansvarig för Sophos i Norden och Baltikum.

Oavsett vilken mobil enhet den enskilda medarbetaren använder är det enkelt och effektivt att arbeta utifrån en enhetlig säkerhetspolicy. Tillsammans med den molnbaserade plattformen Sophos Central och Unified Endpoint Management (UEM) gör Sophos Mobile 8 det enklare att säkra mobila enheter i företag av alla storlekar.

Sophos Mobile 8 har flera nya funktioner. Man kan hantera och konfigurera MacOS, hantera applikationer för Windows 10 och få större kapacitet att hantera Android och iOS. Genom att använda Sophos Central som portal får användaren, förutom att skydda mobila enheter, en integrerad och väl sammanhållen plattform för att hantera serverskydd, nätverk, kryptering och andra säkerhetsfunktioner.

– Mobila enheter fortsätter att vara den snabbast växande måltavlan för skadlig kod. När mobiltelefonen eller den bärbara datorn ansluts till ett företags nätverk uppstår ofta en betydande säkerhetsrisk. Genom att erbjuda synkroniserad säkerhet, integrerad hantering av olika enheter och lösningar baserade på djupinlärning är det här ytterligare ett exempel på hur Sophos placerat sig i absolut framkant när det gäller IT-säkerhet, säger Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos.

Sophos Mobile 8 kan användas genom den molnbaserade plattformen Sophos Central eller installeras i kundernas egen IT-miljö.

Om du bevakar säkerhetsfrågor och vill prata mer om hot och lösningar för mobila enheter är du välkommen att kontakta Per Söderqvist, säkerhetsexpert på Sophos, telefon 0761-75 00 64 eller e-post per.soderqvist@sophos.com.

Läs mer om skadlig kod och hotet mot mobila enheter i Sophos 2018 Malware Forecast»