​Sopra Steria köper norskt SAP-bolag

Sopra Steria stärker sitt nordiska erbjudande inom ERP genom uppköpet av norska Solid Group, starka inom SAP-tjänster. Genom uppköpet säkrar Sopra Steria tillgång till bolagets eftertraktade SAP-konsulter för marknaderna i Sverige, Norge och Danmark.

Sopra Steria är ledande totalleverantör inom områden som digitalisering, applikationsutveckling och förvaltning och med uppköpet av Solid Group, ansedd leverantör inom SAP-tjänster, får företaget möjlighet att stärka positionen ytterligare.

-Detta är ett strategiskt betydelsefullt uppköp där vi kompletterar vår starka position inom applikationsutveckling och förvaltning, säger Kjell Rusti, ansvarig för Sopra Steria i Skandinavien.

Solid Group startades 2006 och har kunder inom både privat och offentlig sektor. Företaget har 17 medarbetare och fokuserar på användarvänliga SAP-lösningar och automatiserade arbetsflöden.

-Vi vill komplettera vårt erbjudande med rådgivning och lösningar inom ERP och hoppas dra nytta av kompetensen inom SAP för att nå nya samarbeten med stora aktörer inom den privata och offentliga sektorn som redan använder sig av SAP, säger Rusti.

Solid Groups grundare och operativa chef, Syver Anmarkrud, ser fram emot att bolaget nu blir en del av Sopra Steria.

-Vi ser fram emot att jobba i ett ledande konsultföretag som delar vår syn på vikten av att fokusera på att utveckla konsulternas spetskompetens samtidigt som man skapar en trivsam arbetsmiljö. Vi blir en del av ett företag som är känt för att erbjuda en av de bästa arbetsmiljöerna, säger Anmarkrud.

Om Solid Group AS

Solid Group AS startades 2006 av Syver Anmarkrud och Tom Karlsen. Bolaget är en etablerad och ansedd totalleverantör av SAP-relaterade produkter och tjänster.

Bolagets styrka ligger i förmågan och kapaciteten att stödja kundernas processer med bra IT-lösningar och 95% av omsättningen kommer från rådgivning och tjänsteleveranser med utgångspunkt i bolagets SAP-expertis.

Som SAP-partner erbjuder Solid Group expertstöd för anpassning och implementering av alla SAP-relaterade produkter och tjänster. Bolaget erbjuder utöver detta egenutvecklade produkter som SolidForms, ett verktyg som stödjer flow i arbetsprocesser, samt mobila SAP-applikationer. Läs mer påwww.solidgroup.no

• Data, Telekom, IT

Sopra Steria är ett ledande internationellt konsultföretag med en av marknadens mest omfattande tjänsteportföljer inom digitalisering. Företaget erbjuder strategiutveckling, IT-rådgivning, infrastruktur- och systemutveckling, digitala lösningar och drift. Sopra Steria hjälper stora privata och offentliga organisationer i Skandinavien med att ta ett digitalt ledarskap inom sin bransch. Företaget har 38 000 medarbetare i 20 länder och hade en omsättning på 34 miljarder svenska kronor under 2015.

I Skandinavien arbetar 1300 medarbetare med en årlig omsättning på 1,8 miljarder svenska kronor.
Läs mer på soprasteria.se.

Lisa Midbrink

Presskontakt Marketing Manager 0729981569