Plastbanta för en bättre miljö

Miljö- och returbolaget SÖRAB, tillsammans med sina ägarkommuner, tar nu ett krafttag mot den onödiga plastanvändningen. Detta genom kampanjen Plastbanta som förhoppningsvis kommer att få regioninvånarna att använda mindre plast i sin vardag. Målet är ett mer hållbart Stockholmsområde.
Plast är med sina unika egenskaper en självklar del av vår liv, inom exempelvis industrin och sjukvården, men den orsakar också stora problem för vår miljö. En stor del av världens alla plastföroreningar hamnar i natur och hav och kommer främst från onödig engångsplast. Syftet med Plastbanta är att få fler människor att tänka till kring sitt plastanvändande. Kampanjen består av filmer och annonser och fokus ligger på de plastgrejer som är vanligt förekommande, dåliga för miljön och som samtidigt inte gör vardagen nämnvärt roligare eller mer praktisk.
- Genom att sluta använda dessa prylar kan människor slå ett konkret slag för miljön, utan någon stor uppoffring. Vi vill få upp människors ögon för det, säger Sophie Gunnarsson, kommunikatör på SÖRAB.

Vill du också plastbanta i din vardag? Klicka dig i så fall vidare hit för mer information och tips.

SÖRAB är ett regionalt miljö- och returbolag som ägs av kommunerna; Danderyd, Järfälla, Lidingö, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Täby, Upplands Väsby och Vallentuna.Bolagets uppdrag är att ta hand om det avfall som uppstår i kommunerna, men har också som uppgift att sprida kunskap och inspirera invånarna till att bli mer hållbara. 2018 års plockanalys visade att drygt 20 kg plast per hushåll och år hamnade i vanliga hushållssopor. Material som skulle kunnat återvinnas.

Kontakt Plastbanta
Sophie Gunnarsson