112-priset tilldelas aktörer vid branden på Stena Scandica

112-priset tilldelas aktörer vid branden på Stena Scandica

112-priset 2023 tilldelas Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Storstockholms brandförsvar, Räddningstjänsten Östra Blekinge och Stena Scandica för sina insatser i samband med fartygsbranden i augusti 2022. Priset, som delas ut idag på eventet ”112-dagen 2023”, ges för den framgångsrika samverkan som hade stor påverkan för insatsens lyckade utgång.

Stena Scandica befann sig i närheten av Gotska Sandön på väg till Lettland när en brand utbröt på bildäck. Det stod klart tidigt att branden var omfattande. Fartygets personal bekämpade branden och såg till att passagerarna sattes i säkerhet. Under ledning av Sjöfartsverkets sjöräddningscentral förberedde sig ett flertal organisationer för att hjälpa besättningen med släckningsarbetet och för att ta hand om passagerare och besättning när fartyget skulle behöva evakueras.

– Insatsen är ett lysande exempel på god samordning för att rädda liv, egendom och miljö. Att samordna och verka tillsammans på ett systematiskt sätt är A och O i kris – detta har årets pristagare verkligen visat prov på, säger Madeleine Raukas, VD på SOS Alarm.

Motiveringen till 2023-års 112-pris lyder:
112-priset 2023 tilldelas Sjöfartsverket, Sjöräddningssällskapet, Kustbevakningen, Storstockholms brandförsvar, Räddningstjänsten Östra Blekinge och Stena Scandica. Deras insatser i samband med fartygsbranden på Stena Scandica i augusti 2022 visar prov på föredömlig samverkan hos sjöräddningen och besättningen på fartyget.

– Vi är väldigt glada över utmärkelsen och att vår samverkan uppmärksammas. Sjöräddningsinsatsen för Stena Scandica var den mest omfattande vi upplevt på mycket länge. De besvärliga förhållanden som rådde innebar många timmar arbete i hårt väder för besättningar, räddningspersonal och passagerare. Det är ett styrkebesked att vi tillsammans lyckades hantera situationen. Det har vi all den tid och allt det arbete som görs i vardagen hos alla inblandade aktörer att tacka för, och vi tar med oss lärdomarna från insatsen i vårt ständiga arbete för att bli ännu bättre tillsammans, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddning på Sjöfartsverket.

112-priset
112-priset delas 2023 ut för åttonde året i rad. Priset ges till aktörer som under 2022 gjort betydande samhällsinsatser i samband med en kris eller händelse. Under de senaste åren har priset delats ut för bland annat proaktivt arbete mot skjutningar i Malmö, insatser mot psykisk ohälsa under pandemin, samt för insatsen vid explosionen i Linköping. SOS Alarm står bakom utmärkelsen som delas ut i samband med 112-dagen.

För mer information och kontakt med pristagarna, vänligen kontakta SOS Alarms pressjour: 08-20 53 07, press@sosalarm.se.

En film om pristagarna, fri för publicering i media, bifogas. Filmen bör publiceras i sin helhet och får inte redigeras.

SOS Alarm har en unik verksamhet. Vi vet hur Sverige mår, i realtid. Dygnet runt, året om hanterar vi larm och hjälpresurser vid olyckor, kriser och störningar i samhället. Tillsammans med många andra skapar vi ett tryggare Sverige för alla, nu och i framtiden. Läs mer på sosalarm.se.