Pressinbjudan till 112-dagen: Framtidens larmkedja – från samverkan till samordning i beredskapens tid

Den 11 februari 2023 firas 112-dagen runt om i Europa. Syftet är att öka kunskapen om vårt gemensamma nödnummer och alarmeringskedjan. SOS Alarm arrangerar årets event på fredagen den 10 februari och kommer under veckan att genomföra en rad aktiviteter på temat.

Under 112-dagen samlas flera av samhällets trygghets- och säkerhetsaktörer för en seminariedag för att diskutera alarmerings- och beredskapsfrågor. Eventet kommer att genomföras digitalt.

Temat för 112-dagen 2023 är Framtidens larmkedja – från samverkan till samordning i beredskapens tid.

Spänningarna i världen och Europa påverkar även Sverige, och med ett Nato-medlemskap runt hörnet finns en ny beredskapsförordning för hur civilförsvar och beredskap behöver rustas – en stor samordningsinsats som ställer krav på både investeringar och aktörer. Men vad innebär denna satsning? Hur påverkas olika aktörer? Vilka krav ställer det på en redan hårt ansatt kompetensförsörjning? Och kanske viktigast av allt – hur attraherar vi fler att söka sig till samhällsviktiga funktioner?

Bland de medverkande finns:

•Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar

•Camilla Asp, överdirektör MSB

•Taha Alexandersson, Krisberedskapschef Socialstyrelsen

•Kristina Syk, Expert på totalförsvar och civilt försvar, SOFF (Säkerhets- och försvarsföretagen)

•Richard Boman, kanslichef för Mellersta civilområdet, Länsstyrelsen Örebro

Under 112-dagen kommer även 112-priset att delas ut till aktörer som under 2022 gjort betydande samhällsinsatser för ökad trygghet. Priset delas ut för åttonde året i rad och har de senaste åren tilldelats insatserna Sluta skjut (2022), psykisk ohälsa (2021) och sprängdådet i Linköping (2020).

112-dagen arrangeras i år digitalt. Om journalister önskar intervjuer med någon av de medverkande, vänligen kontakta SOS Alarms pressjour på 08-20 53 07, eller press@sosalarm.se

Anmäl deltagande här.

En länk till evenemanget skickas via e-post några dagar innan den 10 februari till dig som anmält dig.

För program och mer information se sosalarm.se/112dagen