Regionanpassad utlämning av händelseinformation till media

Regionanpassad utlämning av händelseinformation till media

SOS Alarm är måna om ett transparent förhållningssätt till att dela information med media, samtidigt som vi behöver förhålla oss till sekretessregler, lämplighetsaspekter, säkerhetsaspekter och människors integritet.

För att hitta en god balans mellan allmänhetens intresse av samhällsviktig information och regionala skillnader för utlämning av patientnära uppgifter, har SOS Alarm hittat en regionanpassad metod för informationsutlämning till medier vid pågående händelser.

Händelseinformation är en del av SOS Alarms presstjänst som svarar på inkommande frågor från journalister. Presstjänsten är tillgänglig dygnet runt.

I januari meddelade SOS Alarm en förändring i vår medieservice gällande händelseinformation om pågående händelser och olyckor. Förändringen tillkom efter regionala behov om skärpta regler för informationsutlämning.

Vi har sedan förändringen infördes fått många frågor från media angående åtstramningen. Därför har vi undersökt möjligheter till en differentierad informationsgivning och nu hittat en teknisk metod för att kunna anpassa pressinformationen utifrån respektive regions önskemål.

Sedan tidigare lämnar vi ut initial information om vad som har hänt, var det har hänt, att ambulans är larmad och hur många som är inblandade (siffror baseras på initial information som inkommer i 112-samtalet och handlar inte om skadade, utan en uppskattning om exempelvis antalet passagerare i en bil).

Framåt kommer SOS Alarm fortsätta lämna ut information om larmade ambulanser, antalet skadade och förda till sjukhus vid händelser, men med förbehåll för regionala skillnader. Det är upp till varje region att själv välja hur SOS Alarm ska hantera detta.

I de fall där regionala skillnader förekommer hänvisar vi journalister med frågor om antalet ambulanser, antalet skadade alternativt antalet förda till sjukhus till regionerna.

Pressjour SOS Alarm

E-post: press@sosalarm.se