Bosse Saxell - Nattadopp - med duetten Kung tillsammans med Peps Persson

Bosse Saxell - Nattadopp - med duetten Kung tillsammans med Peps Persson

Som mycket annat som blivit försenat släpps plattan nu äntligen Bosse Saxells nya alster ”Nattadopp” vilken inkluderar duetten ”Kung” med Peps Persson. Bosse har hunnit fylla 71 år och Peps Persson lämnade oss tragiskt för lite mer än ett år sedan. Sången till låten är vad som förmodligen är bland det sista Peps gjorde före sin bortgång?

Kung” är en medryckande, gungig bluesduett med melodiskt, samspelt munspel och sång på rungande skånska som hyllar motsatserna i tillvaron. Vardagliga balanskonster som gör en glad, ledsen, förbannad, skrikig, tyst. De små och stora sakerna i livet som vi lär oss bemästra som kungar och drottningar.

Låten skrevs av Bosse Saxell för några år sedan. Han berättar ”Jag satt vid köksbordet med papper, penna och gitarr. Orden bara flödade. Mening för mening. Snabbt och furiöst. Texten är exakt som jag skrev den. Inte ett ord är ändrat.” Han tänkte direkt att han ville ha med Peps Persson, som spelat munspel på Saxells tre senaste album. Saxell gjorde en demo på låten, tog inspelningen med sig till studion och kontaktade den tilltänkta medmusikanten.

Resultatet blev en duett där Peps både sjunger och spelar munspel. Övriga musiker som medverkar är Peter Anthonsson på trummor, elbas och elgitarr. Jonas Jonasson som många känner igen från Bob Hund bidrar med diverse klaviaturer. Själv spelar Bosse Saxell akustisk gitarr och sjunger. Låten är inspelad i Highrec Studio i Önneköp. Tekniker är Anders Lindborg.

LYSSNA HÄR!

Till ”Nattadopp” har en landsbygdskyrka strax utanför Ystad varit en av platserna där flera av låtarna fått sin rot. Tillbaka i studion i Önneköp fortsatte Saxell att arbeta utifrån det som jobbats fram i kyrkan. Olika musiker bjöds in för att hjälpa till att forma och ”knåda” det musikaliska. Förutom Peps Persson och Jonas Jonasson är även artister som Andi Almqvist, Janne Andersson, Richard Lindgren, Pascal Bjerrehus, Peps, Kerstin Saxell, Anna Thorstensson, Roland Gottlow med på plattan.

Bosse Saxell föddes i Helsingborg 1951, inspirerad av artister som Bob Dylan började han redan under tonåren skriva låtar. Intresset för musik ledde till jobb som musiklärare. Han skrev två musikaler, en del av låtarna hamnade på den första skivan ”Två sexor Saxell” som släpptes redan 1975.

Bosse Saxell -Nattadopp - release 2 december 2022!