Foto: Ami Hallgren-Olsson

CHARTA 77 släpper nytt album

Svenska punklegendarerna Charta 77 är tillbaka på allvar med ett nytt album, förnyad energi och på ett nytt skivbolag. "Den sista måltiden" är ett hårt slående punkalbum som tar ett reflekterande steg tillbaka, samtidigt som det bjuder på ett stort kliv framåt. Årets spänstigaste punkplatta kan koras redan nu.

Bandet kommenterar:
I skuggan av livets korthet och ögonblickets vingslag möter vi det oväntade. "Den sista måltiden" är en skälvande punkexplosion som skakar om i vardagens tristess, med en ambition att tända en förlösande gnista hos lyssnaren för att väcka dennes latenta, slumrande urkraft. Texterna kastar oss in i en virvlande tornado som passerar genom samhällsengagerade tankar och livets avgörande brytpunkter. Med ett rakare sound än på länge och en bubblande, pulserande energi bjuder Charta 77 in lyssnaren till en ny musikalisk fest, där varje ton är på allvar och varje refräng skapar en oemotståndlig lust att sjunga med. Så sätt dig till bords och upplev "Den sista måltiden" – en ljudlig orgie i Charta 77s musikaliska landskap.

För nästan 40 år sedan ledde ett möte mellan två tonåringar i trappen på Köpings folkets park till att bandet Charta 77bildades. Detta möte kom att bli starten för Sveriges mest långlivade punkband med åtskilliga album och turnéer bakom sig.

Sedan starten har bandet alltid varit på väg, åt vilket håll är inte alltid solklart men framåt är dit man är vänd och så har fallet varit hela tiden.

Senaste två åren har bandet gjort ca 30 spelningar i Sverige, Norge samt Finland per år, och senaste skivsläppet ”Ödesboxen” (Skuld, Verdan-di och Urd) har dryga miljonen streams till dags datum.

För knappa två år sedan förstördes bandets replokal samt hela backline inför kulturbyggnaden Ögir mat & musik brann ner till grunden. I samma brand försvann även den studio som varit deras hemvist under inspelningarna av deras senaste 8 studioalbumen.

De ny albumet är därför inspelat på ett antal platser runt omkring Mälaren.

Under åren har medlemmar kommit och gått men idag består bandet av:
Janne Olsson - Gitarr och sång
Stefan ”Mongo” Enger - Bas och sång
Tommie Fagerberg - Trummor och sång
Per Granberg - Sång och gitarr.

Charta 77 - Den sista måltiden - release 17 Maj på Wild Kingdom / Sound Pollution

För ytterligare info/intervjuer, kontakta: carl.vonschewen@soundpollution.se

Kategorier